portugal-foto's

• Mike

Beste prikkers,

Voor iedereen nog de beste wensen voor dit nieuwe jaar!

Zijn net terug van 2 weken Portugal. Fantastisch. Ik keek mijn ogen uit, vooral ivm de prachtige natuur daar. Alles was nog zo groen, midden in de winter en overal bloeide er ook nog van alles, vooral meer naar het zuiden toe. Het hele land afgereisd en overal veel foto's geschoten, - bijna 600. Hieronder een kleine selectie.

Groeten,

Mike

• Mike

Hier nog een paar: (wat is het hier koud!!!)

Mike

• Mike

Hmm, dat ging even niet goed. 2e poging:

• carla

ik kon ze niet allemaal zien maar wat heerlijk Mike,

dat had ik nou net even nodig.

ik heb mijn lichttherapie nog niet gehad deze winter en dat valt tegen.

Maar dit zijn heerlijke foto´s.

Weet je toevallig ook hoe die puntmutsjes heten?

carla

• Mike

volgens mij is het een aloe-soort. Heb ik wel eens in potten gehad. Zijn sterk en groeien als kool en jongen ook goed aan. Heb ik kado gedaan aan een vriendin, die er wouw van was (klein stekje achergehouden natuurlijk). Weet nu dus, wat er van kan worden en ga het stekje vertroetelen.

Lichttherapie, daar zeg je wat. Heb ik ook elke winter nodig, normaal gesproken, anders trek ik het gewoon niet. In Portugal was dit absoluut niet nodig. Licht zat daar, ook midden in de winter. De zon staat een stuk hoger dan hier, dus ook met bewolkt weer nog redelijk veel licht. Bovendien is de daglengte in december/januari bijna 2 uur langer!! Heb het gemeten. Om half acht is het al aardig licht en pas tegen zes uur word het donker. Dat scheelt echt behoorlijk en daar word je zonder meer vrolijker van. Verlang er nu al naar terug…

Mike

• carla

Wat leuk dat ie hier ook groeit Mike. Misschien later nog eens een foto van jouw plant?

En die lichttherapie, ik zou ergens anders gaan dit jaar maar dit is al een paar keer verzet door ziekte bij degene die de intake moet doen.

Ik zit in september soms al tegen het najaar aan te hikken. Het is toch een raar iets hoor dat gebrek aan licht.

Ik heb weleens gelezen dat in Scandinavische landen veel meer zelfmoorden plaatsvinden daardoor.

En dat er in cafe´s in de winter ook van die lampen hangen om de gasten tegemoet te komen in de donkere dagen.

Maar die foto´s van jouw helpen ook hoor…..

Carla

• Hinke

Carla, zelf een lamp aanschaffen? Heb ik 2 jaar geleden gedaan, ideaal!! Ik heb die van mij nu ook weer nodig denk ik;-( maar heb mijn lamp uitgeleend aan zoonlief. Deze week nog maar even aanzien en anders haal ik hem in het weekend op:-):-)

En Mike, de foto's zijn weer prachtig!!

Hinke.

• ann

Mike prachtige foto's van een prachtig land. Was het hier maar weer warmer is nu ongeveer -10 brrr.

Ann

• paula

Hier vanmorgen min 13!! En ook nog een heel dikke laag sneeuw.Geweldige foto's Mike. Je snapt niet dat die Citrusbomen nog zo vol hangen (of was het geen Citrus wat over het balkon naar beneden hing?)

Ik zou ze allang leeggegeten hebben ;)

Paula

• anneke Im

Hallo Mike weer terug in het gezonde koude kikkerlandje .

.Dit weer is voor mij goed beter dan die nattigheid .

Wat een prachtige foto,s van Zuid Portugal mooi en zo te zien heb je lekker warm weer gehad .

je heb ons weer laten mee genieten .dank en groet Anneke

.