rozemarijn

• carla

Voor het kerstdiner heb ik verse rozemarijn gebruikt. Ik heb hem nu opgepot, hij/zij zat in een turfpotje.

Ik heb hem in potgrond gezet, staat nu op de vensterbank, niet te dicht bij het (enkele) glas en niet te dicht bij de cv.

Is er een kans dat de plant het redt tot begin zomer en ik hem buiten kan planten.

Of zal ie zo geforceerd zijn (stond wel bio teelt op) dat het niet gaat lukken?

Carla, die nu de konijnen buiten gaat ``toedekken`` en helaas de camelia vergeten is…………

• Katinka

Ik overwinter stekjes van vorstgevoelige planten voor het keukenraam, daar is het bij mij het koudst voor zover je van koud kunt spreken in huis. Er staat onder meer rozemarijn en die gaat prima (tot nu toe dan). Ik had wel wat slakjes in het stekpotje van de trachelospermum maar die zal jij niet tegenkomen in je rozemarijn. Rozemarijn kan verder erg goed tegen verdrogen en heeft niet snel een mesttekort, dus lijdt ook niet direct onder een ‘slechte verzorging’ in de winkel.

De moederplant is een meter hoog (knip erg veel, ook voor de bbq op het vuur etc.), nu maar hopen dat die de vorst gaat overleven net als de voorgaande 8 jaar. Je kunt er ook heerlijke aromatische olie mee maken voor de sla of vleesmarinade maar dat wist je misschien al. Het stokje kun je gebruiken om je (bbq)vlees aan te rijgen en de blaadjes strooi je in je badwater 's avonds met wat lavendel. Ach was het maar zomer ;).

• carla

Hoi Katinka,

Ja, die zomer of alvast de lente, het duurt me altijd te lang die winter. Hoewel het wel lekker is nu zonder die nattigheid.

Dat van die olie weet ik wel maar niet hoe je dat zelf doet. Jij wel?

De tip van het stokje kende ik niet maar mijn plant in de tuin is nog niet zo groot.

En de blaadje bij de lavendel in bad wist ik ook niet, ik gebruikte altijd kant en klare olie. Maar dit klinkt heerlijk. Lavendel ben ik ook dol op…..Heb een stuk ergens liggen waar ik vaak langs loop hmhmhmhmhm

Carla

• Hinke

Bij mij is de Rozemarijn buiten ijzersterk. Of hij deze vorst overleeft weet ik niet, maar de planten staan er nu zo'n 4 jaar, afgelopen zomer heb ik er hele grote stukken afgehaald omdat ze veel te groot werden. En ze zijn heel gemakkelijk te stekken. Mijn vriendin krijgt elk half jaar ongeveer een nieuw plantje omdat ze de andere dan weer ‘op’ heeft gebruikt:-):-)

Ik denk dus dat je de Rozemarijn prima kunt overhouden, maar zou hem niet te warm zetten, al kan hij daar buiten in de zon wel goed tegen, maar in huis weet ik eigenlijk niet.

Hinke.

• Katinka

De olie is heel simpel te maken: olie naar keuze, zonnebloemolie of olijfolie, een flesje of potje van helder glas en daar een paar takjes rozemarijn bij steken zodat ze onder de olie staan. Om het vrij van bacteriën te houden overgiet ik de rozemarijn met wat kokend water. Het hoeft niet, maar soms worden de flesjes olie troebel en dat is niet goed. Dat gebeurt ook snel als je er knoflook inlegt. Ook lekker zijn een paar peperkorrels erbij en een blaadje laurier, een paar takjes tijm, net wat je in huis/de tuin hebt. Vooral de ‘harde’ kruiden geven zo goed hun aroma af. Na een week alle kruiden er weer uit halen en de olie koel en donker bewaren.

Ik hoef het nooit lang te bewaren, het gaat altijd op in de salade, om vlees in te braden (half roomboter, half olie) of om het barbecue vlees mee te bestrijken.

• jeltje kosters

Wat een leuke ideeen over bad en de olie. Zal het onthouden en toepassen.

en succes met je plantje bij het keukenraam. Als het niet overleefd, ze zijn niet zo duur, dan van het voorjaar kopen, direct in de tuin zetten, op een lekkere warme plaats, liefst tegen een muur aan. Ik heb hem al jaren staan, een flinke pol en in de zomer gaan hele takken bij de bloemen in de vaas. Ruikt heerlijk en is decoratief. succes Jeltje

• Miep

mijn rozemarijnen staat ook al jaren buiten, eentje in de tuin en een naast het huis (inderdaad, voor de heerlijke aroma's) en dat gaat tot nu toe goed. Mijn moeder heeft een grote op het balkon staan, en die hoeft ook niet naar binnen. dus in het voorjaar, april ofzo, kan je plantje wel naar buiten. Misschien heb je nog wel ergens anders een plekje waar ze in het licht kan staan?