holletje

• Nellie

Vlak naast de garage, onder voetpad is een holletje gegraven. De diameter is zo,n 10 cm en het is vrij diep. Welk groot “monster” zou hier verantwoordelijk voor kunnen zijn?

• mw.lutetia

als het niet zo koud was,zou ik zeggen van een pad;maar misschien zit het er al langer?luut

• Nellie

Het zit er idd al langer maar pasgeleden waren er weer nieuwe graafsporen en is het hol verder uitgegraven.

• jeltje kosters

Geen hol van een veldmuisje, of is het daar te groot voor? Ook hommels maken holletjes net als die van de muizen. groetjes Jeltje

• pien

zou het van een woelmuis kunnen zijn? Ik heb jl zomer rondom ons huis een woelmuis gesignaleerd. Heel leuk!! Nooit eerder geobserveerd hier. Wel in Frankrijk om ons huis.

• Mike

Je mag de mijne allemaal hebben, pien. Hier barst het er van. Ze ondergraven de fundering van het tuinhuisje, waardoor dit al verzakt is. Niet bepaald leuk. Verder is de moestuin en de dahlia-border doorzeefd met gangenstelsels en de overigens schattige woelmuisjes vreten ondergronds doodleuk de wortels van allerlei planten op, waardoor deze gaan afsterven.

Wat Nellie beschrijft qua grootte van het gat is het waarschijnlijk geen woelmuis. Eerder een woelrat of een gewone bruine rat.

Mike

• Margriet

Ja, 10 cm is wel een beetje groot voor een muis. Muizenholletjes zie je bijna niet.

Woon je in een erg landelijke omgeving? Dan zou je zelfs aan een vos kunnen denken, die kunnen door verbazend kleine gaatjes. (hoewel 10 cm wel weer erg klein lijkt voor een vos)

Hier in NH zie je best vaak vossen. Zeker in de buurt van de duinen.

Gr. Margriet.

• Nellie

Er zit dus niets anders op dan te gaan posten. We wonen in de flevopolder waar veel vossen voorkomen maar daar is het gat te klein voor en te groot voor een muis. We hebben ook eens een fret in de tuin gehad, misschien is die weer terug. Als ik het weet dan schrijf ik wel weer.

• elfje

woelmuis kan hoor,ik heb ze ook,en zij maken dergelijke holletjes.

• Katinka

Ik denk ook een lekkere, dikke rat!

Sinds ik woelmuizen heb, hoef ik geen dahlia's meer in de volle grond te planten, de wortels daarvan schijnen erg smakelijk te zijn, net als tulpen en crocussen. Geeft niets, we hebben nu blauwe druifjes en sieruien met dank aan de woelmuizen ;).