Diepvries ontdooien?

• Olga

Beetje of topic eigenlijk wel…

Maarruh vermoedelijk hebben alle lezers hier een tuin en met de vorst van komende nacht dus een reserve diepvrieskist… Misschien is dit dus wel het uitgelezen moment om de originele eens te laten ontdooien en schoon te maken?

Ben ook benieuwd welke tuinplanten het loodje gaan leggen. Ik kan niet de discipline opbrengen om alles na te lopen en te gaan beschermen. Survival of the fittest denk ik dan maar. Ik had een maand of zo terug wel het een en ander in de (onverwarmde) kas geschoven, helaas blijkt het daar ook gevroren te hebben, gezien de glazige blaadjes van de Bougainville….

Het heeft me vandaag overigens zeer verrast welke enorme temperatuurverschillen er in ons kikkerlandje gemeten worden!

Omstreeks 18.00 uur was het volgens de radio min 18 in het zuidoosten, min 5 in de buurt van Utrecht althans volgens mijn autothermometer, en slechts min 4 in mijn tuintje bij huis in Rijswijk,

Ik hoop voor jullie (en mijzelf natuurlijk ;-) ) dat de schade beperkt gaat blijven!

Olga

• Mike

Goede tip Olga! Ga ik van de week nog even snel doen, voordat de vorst weer over is.

Ben ook benieuwd naar de schade aan de planten, - volgens mij gaan veel gevoelige planten het loodje leggen komende nacht. (dan rinkelen in de tuincentra in april weer de kassa's).

Bij mij staat de kas propvol met planten die geen vorst verdragen en het electrische kacheltje trekt het niet echt, om de temperatuur boven nul te houden (ondanks bekleding van de kas met noppenfolie). Vanochtend was het precies 0 graden, - niet best. Zou wel balen als alles kapot gaat, maar ja, afwachten, als het zo is dan is het zo, niks aan de doen.

Door de felle kou komen de meest rare vogels naar de voedertafel, vanmiddag zelfs 2 waterhoentjes en een hele batterij spechten. Soms zitten er wel 12 merels tegelijk ruzie te maken om het eten, raar gezicht wel.

Bij de composthoop heb ik nog een hele hoop verzameld blad liggen, wat ik vanmiddag wou gebruiken om de gunnera's extra te beschermen. Maar al met de handen bijelkaar rapend had ik ineens een opgerolde egel in mijn handen, - schrok me rot. Dus maar snel weer de egel voorzichtig tussen de bladeren gelegd en weer goed afgedekt en toen nog een omgekeerde cementkuip op een kier eroverheen gelegd, zodat de hoop bladeren straks niet kan natregenen. Hopelijk gaat het beestje op die manier goed de kou door komen…

Mike

• theo

Dat van die diepvries lijkt me niet zo'n goed idee, het dooit hier; terwijl het zopas in Ell -18,4°c was….

Mijn Fuchsia´s zijn voor ´t eerst bevroren, ik ben benieuwd hoe ze erdoor komen en de (afgedekte) dahlia's ook.

Maar hier hebben we maar 1 ijsdagje gehad, niet beneden -7°c geweest. :)

Er zijn er heel wat vorstgevoelige planten aan gegaan, dat is zeker!!

Goede zaken voor de tuincentra straks! :D:D:D

• Hinke

Diepvries ontdooien doe ik ook wel als het niet vriest maar ik heb dan ook maar een kleine vrieskast met 4 laden dus dat is zo gebeurd. Alles wat eruit komt pak ik in kranten en dan redt het zich wel een paar uurtjes.

Ik las er vandaag net een stukje over in Landleven, iemand had alles uit de vriezer op het ijs van de vijver gelegd en ging af en toe even kijken of er geen beesten bij kwamen. Ja persoonlijk zou ik het toch niet op die manier doen:-):-)

En mijn planten moeten het maar redden zonder mijn hulp. De fuchsia (in de kas) die ik andere jaren in een plastic zak stop, wat er nu niet van gekomen is kan ik vast straks weggooien. De Callistemon staat al een poosje in de onverwarmde kas en of hij het daar redt? Hij zag er vanmorgen nog goed uit. De Oleander, Agapanthus en Camellia staan onder een afdak maar helaas wel op het oosten. Andere jaren is het altijd goed gegaan. De andere echt vorst gevoelige planten staan al lang binnen in een onverwarmde maar wel geïsoleerde ruimte, dus die redden het wel.

Hinke.

• marian k

Hier is het vanacht min 12 geweest ,en nu min 6.Ik heb mijn grote potten met oleanders onder de overkapping staan,omdat ik in de garage geen plaats meer heb .Heeft iemand een idee of ze dit overleven? Tot nu toe zien ze er nog redelijk uit, Groetjes Marian Uit het uiterste Zuiden van het land

• frouwk

He Theo ben je weer boven water :-)

Dat je schade mag meevallen zeg, ik heb trouwens niets afgedekt.

Is er ook niet van gekomen.

• Margriet

Ik doe het ook altijd bij vorst, Olga. Lekker makkelijk. Ik leg alles meestal in een grote kartonnen doos, zet die buiten en ga vervolgens de vriezer ontdooien en schoonmaken.

Het is hard nodig, de vriezer heeft onbedoeld een paar uurtjes opengestaan…….Gelukkig geeft hij een alarmsignaaltje als de temp. te hoog wordt.

Veel ijsvorming dus, ik moet ook alles even nalopen. Er blijven toch altijd dingen in die vriezer hangen die eigenlijk weg moeten. :-)

Groetjes, Margriet. (ik heb nu alweer zin om te gaan zaaien!)

• a.s.

maar 1 ijsdagje……………jullie komen daar toch veel te kort

groetjes van hier brrrrrrrrrrr

nu -13theo schreef:

>

> Dat van die diepvries lijkt me niet zo'n goed idee, het dooit

> hier; terwijl het zopas in Ell -18,4°c was….

>

> Mijn Fuchsia´s zijn voor ´t eerst bevroren, ik ben benieuwd

> hoe ze erdoor komen en de (afgedekte) dahlia's ook.

>

> Maar hier hebben we maar 1 ijsdagje gehad, niet beneden -7°c

> geweest. :)

>

> Er zijn er heel wat vorstgevoelige planten aan gegaan, dat is

> zeker!!

> Goede zaken voor de tuincentra straks! :D:D:D

• Marian

Hier in Brabant is het ook al zo koud, en sneeuw, en glad etc.

Ik houd niet zo van winter, van mij mag het morgen lente worden.

Het enige voordeel aan koude in de winter vind ik dat de vogeltjes zo lekker dichtbij komen om te eten.

Kan niet wachten tot het de grond weer wat opwarmt, en de plantjes weer gaan groeien en bloeien, zodat ik niet binnen hoef te blijven en buiten weer lekker wat kan ‘aanteuten’

• carin

Dit is inderdaad ideaal weer om de diepvries te ontdooien, hier meer dan 15 graden vorst. Maar ik heb het een tijdje geleden al moeten doen omdat de deur niet meer dichtging door het ijs.

Er zullen hier best wat slachtoffers vallen in de tuin, maar een paar jaar geleden heeft het hier in maart ook een keer zeer streng gevroren en toen viel de schade ook mee. Ik zie het ook als een uitdaging om eventuele gaten te vullen. Mooie reden om wat nieuws aan te schaffen!

De meeste planten in pot staan in de kas, die gelukkig dubbelglas is en waar nu continu een kachel draait die het 's nachts nu net red om het vorstvrij te houden.

Het meest vervelend vind ik nog dat ik met de bus naar mijn werk moet omdat de situatie op de fietspaden hier nog te slecht is om veilig te fietsen. Carin