Vanmorgen was het hier glad. IJzel. Ik ging bijna op mijn plaat toen ik de voordeur uitging. Nu dooit het, de lichte sneeuw van gisteravond is alweer weg.
Op de thermometer was het om 8.15 1 graad boven nul.
Gr. Margriet.
In mijn tuintje in het oosten voor het vannacht -11 en ik heb restjes eten voor de vriezer vannacht buiten gezet en vanmorgen pas in de vriezer gestopt. De vriezer hoeft nog niet schoongemaakt anders was het wel een goed idee geweest om het nu te doen, bedankt voor de reminder.
Ik maak mij alleen zorgen om mijn trachelospermum, ik vind hem zo heerlijk geuren dus ik duim echt dat hij het met dekentje heeft gehaald en weer overdadig gaat bloeien.
Hoe kun je eigenlijk zien of een plant vorstschade heeft opgelopen? Het blad kleurt wel rood bij kou maar dat trekt altijd weer weg in het voorjaar, ook nu is het rood. Of kun je echte schade pas in het voorjaar beoordelen?
Mijn trachelospermum staat al heel wat jaren in de vollegrond op het oosten en heeft al heel wat vorst meegemaakt. Dit jaar heb ik hem bewust niet afgedekt. Hij wordt namelijk wat groot en als hij wat invriest heb ik een goede reden om hem wat terug te knippen. Hij kan heel wat hebben en vriest echt niet meteen dood. Heeft hier min 15 al overleefd zonder schade. Of er schade is zie je pas over een tijdje, als hij weer gaat groeien of meteen na de vorst, als het blad verlept blijft. De dode stukken zou ik pas afknippen in maart of april, als hij weer begint te groeien. Ik heb zelf overigens nog twee jonge exemplaren en een aantal nieuwe stekken in de kas in potten staan. Ik vind het ook zo'n geweldige plant, dat ik altijd zorg voor nieuwe aanwas. Met enig geduld is hij goed te stekken. Carin
Diepvries ontdooien,zet een pan of emmer heet water in de diepvries(hangt er vanaf hoe groot je diepvries is natuurlijk) en doe de deur weer dicht,wel eerst de producten er uit halen .Is zomaar klaar,de produkten die je uit de diepvries haalt even in de koelkast leggen,fluitje van een cent.En toch een paar keer per jaar doen
scheelt heel wat stroom!Groetjes Bert.
Bert, deze tip mag je nooit toepassen als je een extra zuinige diepvries hebt met een soort koudebuffer erin. Die moet namelijk rustig zonder te verwarmen een uur of 12 ontdooien, anders raakt hij onherstelbaar beschadigd. Is wel even extra werk, maar spaart de rest van het jaar natuurlijk extra veel stroom. Carin
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?