Ik denk inderdaad dat de buxus een goed voorbeeld is, wat extra duidelijk is omdat blijkt dat ongesnoeide exemplaren de ziekte niet krijgen. In mijn tuin heeft de schimmel toegeslagen op weliswaar niet zure grond, maar wel een tuingedeelte waar het veel schaduwrijker en vochtiger is dan in de rest. Veel mesten deed ik al niet, dus dat zal het niet zijn en ook snoei ik maar één keer, dus dat valt nog wel mee, in vergelijking met andere buxustuiniers. De kennelijk ongunstige omstandigheden, gecombineerd met de nattige warmte van afgelopen zomer veroorzaakt vervolgens de plaag. Dat de buxusheggetjes in hetzelfde tuingedeelte, die altijd lager en kleiner zijn gebleven en veel langzamer groeien nog niet getroffen zijn, bevestigt inderdaad het beeld dat ze daardoor taaier zijn en veel minder vatbaar zijn voor de schimmel. Het beeld dat veel tuiniers hebben dat planten gezond worden van veel mesten wordt hier wel ontkracht. Hoe meer je mest en snoeit, hoe vatbaarder de buxus wordt voor de schimmel.
Hoe erg ik het ook vindt, dat een tuin geruïneerd wordt, waar je lang aan gewerkt hebt, moet ik gewoon de natuur accepteren en als een uitdaging zien. Als de ziekte komend voorjaar verder woekert, dan zit er niks anders op dan alle buxus daar eruit te gooien en er iets heel anders van te maken. En dan maar hopen dat de buxusbollen in andere tuingedeelten , die veel droger en zonniger staan, het wel zullen redden zonder aantastingen. Ook heb ik afgelopen najaar mijn portugese laurier al gestekt, zodat ik daarvan bollen kan gaan opkweken. Carin