fantastisch die vorst

• hensky

Zijn jullie ook zo blij met die strenge vorst??? eindelijk hoop ik van veel ongedierte in mijn tuin af te zijn. Een zo heeft ieder nadeel zijn voordeel. Er zit al een aantal jaren een insect in mijn tuin die van heel veel planten de randen van de bladeren op eet zodat er “mooie” kartelranden aan zitten. Het diertje een oa van de huls, klimop, eunonymus, viburnum, hulst enz enz . Mijn vraag is: zijn jullie ook zo blij met de vorst? groetjes Hensky

• Teuni

Je bedoelt de lapsnuitkever. De larven zitten misschien zo diep in de grond dat ze van de vorst geen last hebben? Ik heb er ook in de tuin dus hoop ik daar ook op.

Gaan schimmels ook dood door strenge vorst? Weet iemand dit?

gr. Teuni

• maria

Ik vind het best lekker, wat vorst.Maar streng??Dat is het hier in ieder geval nog niet geweest, één nacht met minimum -10 en dat is nog lang niet streng.Ik geloof niet dat deze vorst veel invloed zal hebben op slakkeneieren, keverlarven of schimmels.Er zullen hoogstens wat vorstgevoelig planten zoals jonge lavatera's bevriezen, omdat er geen bescherming is door sneeuw. Ik kan hier aan de vogels zien dat er kennelijk nog genoeg te vinden is.Ze komen weliswaar eten van vet, pinda's en zaden, maar heel mondjesmaat.

.Dat er zo “veel” vraat door lapsnuitkevers enz. is komt m.i. door de kunstmatige toestand waarin tuinplanten leven: veel te veel verschillende planten dicht bij elkaar die je in de natuur nooit in elkaars omgeving zou vinden, opgefokt in “beschermde”omstandigheden, met kunst- of andere mest, staande op een grondsoort waar ze van nature nooit zouden staan enz.enz. Dat vraagt om ziekten en plagen.

Maria

• harro

ook ik vind die vorst heerlijk, en zou zo graag nu ff een stuk lopen, heerlijk langs de weilanden,, als ik nu uit het raam kijk en al dat rijp op de bomen, de zon er op,, is genieten,, lopen zal nog een poosje duren

• carin

Ik geloof ook niet deze vorst, die hier in Gelderland al een aantal nachten streng tot zeer streng is geweest, veel betekent voor insectenplagen. Ik ben het eens met Maria dat plagen worden veroorzaakt door een verstoring van de balans of een verzwakking van de planten. Het is al jaren bekend dat zachte winters met af en toe een nacht vorst veel meer insecten doodt dan deze strenge vorst. De insecten zitten nu veilig diep weggekropen.

Teuni, ik denk dat jouw vraag zich richt op de cylindrocladium buxicola? Voorzover ik op internet kan vinden is deze schimmel vorstbestendig. Wel heb ik ooit gelezen dat hij sterft bij temperaturen boven de dertig graden als het droog is. Misschien moeten we daar op hopen. In mijn buxustuin heeft deze schimmel sinds juli fors om zich heen gegrepen door het natte weer. Tientallen meters zijn aangetast. Als dat in het voorjaar doorzet, dan heb ik deze zomer heel wat minder knipwerk…. Carin

• maria

Daar geef je een mooi voorbeeld van wat ik bedoel: we planten buxushagen aan, laten die groeien op zure grond waar ze van nature niet van houden, voegen met de losse hand wat kalk toe, en vervolgens gaan we die planten tweemaal per jaar beroven van al zijn jonge uitlopers, waardoor hij uitgeput raakt.We denken dan dat dit op te vangen valt met koemest of kunstmest, maar vergeten dat de plant van nature op andere grondsoort thuishoort.Dit soort planten verkeert voortdurend in een staat van stress vergelijkbaar met de “burn out” van de hedendaagse westeuropese mens.En dan krijg je de cyclus van: plaag, bestrijdingsmiddel, resistentie, ander bestrijdingsmiddel enz.enz.

Maar ook ik vind het prettig dat het niet voortdurend miezert!

Maria

• jeltje kosters

Klopt wat betreft de buxus, was zeer verbaasd van zomer dat we ze zagen staan bij de Georges du Verdon. Had dat niet verwacht. Wat een robuuste sterke plant dat het daar is, met stammen van tig jaren dik. Die bestand is tegen felle zon, schrale grond, stevige wind en flinke kou. En sta er zelf ook niet bij stil dat je roofbouw op planten pleegt, hoe we ze behandelen hier in onze tuin. Kom zelf net uit een burn-out. En weet dus uit eigen ervaring, wat er gebeurt met je lichaam als je alles tolereert en doet om maar mee te doen met de hektiek die om ons heen is. Dus wat minder snoeien en niet in de perfectie moeten/gaan.

Bedankt, groetjes Jeltje

• Marian

De enige beesten/insecten die misschien bevriezen, zijn die die hier van nature niet thuishoren, die door de zachte winters van de afgelopen jaren b.v. vanuit Frankrijk hier terecht gekomen zijn.

En hier vriest het momenteel nog - 9 op 2 meter hoogte.

Is al heel de week zo, zelfs af en toe nog meer.

Maar er ligt hier gelukkig wel sneeuw. Ben ik wel blij mee voor de planten.

Toch raar, dat het nu in het zuiden harder winter is dan in het noorden.

• carin

Ik denk inderdaad dat de buxus een goed voorbeeld is, wat extra duidelijk is omdat blijkt dat ongesnoeide exemplaren de ziekte niet krijgen. In mijn tuin heeft de schimmel toegeslagen op weliswaar niet zure grond, maar wel een tuingedeelte waar het veel schaduwrijker en vochtiger is dan in de rest. Veel mesten deed ik al niet, dus dat zal het niet zijn en ook snoei ik maar één keer, dus dat valt nog wel mee, in vergelijking met andere buxustuiniers. De kennelijk ongunstige omstandigheden, gecombineerd met de nattige warmte van afgelopen zomer veroorzaakt vervolgens de plaag. Dat de buxusheggetjes in hetzelfde tuingedeelte, die altijd lager en kleiner zijn gebleven en veel langzamer groeien nog niet getroffen zijn, bevestigt inderdaad het beeld dat ze daardoor taaier zijn en veel minder vatbaar zijn voor de schimmel. Het beeld dat veel tuiniers hebben dat planten gezond worden van veel mesten wordt hier wel ontkracht. Hoe meer je mest en snoeit, hoe vatbaarder de buxus wordt voor de schimmel.

Hoe erg ik het ook vindt, dat een tuin geruïneerd wordt, waar je lang aan gewerkt hebt, moet ik gewoon de natuur accepteren en als een uitdaging zien. Als de ziekte komend voorjaar verder woekert, dan zit er niks anders op dan alle buxus daar eruit te gooien en er iets heel anders van te maken. En dan maar hopen dat de buxusbollen in andere tuingedeelten , die veel droger en zonniger staan, het wel zullen redden zonder aantastingen. Ook heb ik afgelopen najaar mijn portugese laurier al gestekt, zodat ik daarvan bollen kan gaan opkweken. Carin

• maria

En zo is dat!Je beplanting meer aanpassen aan de natuur.Als je planten wilt gaan kopen,eerst eens gaan bestuderen waar ze oorspronkelijk vandaan komen en niet zomaar van die impulsaankopen doen.Hoe vaak zie je hier niet van die vragen: “ik heb een leuk boompje gekocht, maar dat groeit zó hard, hoe moet ik dat snoeien ” enz. Of eerst eens één nieuwe plant kopen en die een paar jaar observeren of hij het in je tuin wel naar de zin heeft, maar ook of hij de neiging heeft om zich explosief te gaan uitbreiden.En nieuwigheden eerst door anderen laten uitproberen!

Wie heeft het laatste boek van Henk Gerritsen gekocht/gelezen? Helaas is hij dood en zal het met de Prionatuinen wel gedaan zijn.Daar heb ik veel geleerd.En dat boek is een schitterend testament!

Maria