Wie weet wat voor 'n duif dit is?

• Viola

Bij ons in de tuin komen het hele jaar door houtduiven -die ken ik wel- maar nu zit er steeds een duif waarvan ik graag de soortnaam zou weten.

Hij is egaal grijs met een beetje rose gloed, geen strepen of andere tekeningen. Het enige opvallende is een brede witte band met schuine zwarte streepjes in zijn achternek. Die witte band loopt niet door onder zijn keel.

Ik heb al op internet gezocht maar kan hem niet vinden.

Misschien is er iemand onder jullie die nu meteen roept: Oooo, dat is een…..

Ik hoop het.

Viola

• wilma c

Dat is een tortelduifje! Die zijn zoooo schattig! ;-)

• wilma c

http://www.gardensafari.net/dutch/pagesnl/ttortel.htm

• Margriet

Ja, ik denk ook een tortelduif. Dan heb je er twee in de tuin, ze zijn àltijd met zijn tweetjes en blijven bij elkaar. Hier zit ook een stelletje, ze zitten vaak op de pergola een beetje te knuffelen. :-)

Gr. Margriet.

• paula

Wordt ook wel Turkse tortel genoemd

Paula

• Viola

Nee meisjes….helaas…..tis geen Turkse tortel.

Die hebben een zwart halsbandje. Maar ik weet nu wat 't wèl is: een houtduif!!!!

Ik heb ‘m gevonden op internet en ik weet ’t zeker.

Maar nu vraag ik me af hoe de beesten heten die ik altijd houtduif heb genoemd……..:?:?:?

Turkse tortels zijn inderdaad leuke vogels. Die zitten al jaaaaren bij ons in de tuin en nestelen in de grote laurierstruik; daar vind ik ook weleens kleine witte (gebroken) eitjes onder.

De zondag vóór kerst vond ik een kring veren van de Turkse tortel op de oprit.

Waarschijnlijk hebben we toen bezoek gehad van een roofvogel.

Dat gaat me aan 't hart want het slachtoffer is misschien bij ons geboren en getogen.

Maar ja…….dat is de natuur. Viola.

• Miepje

Hmm…..

Ik snap het eerlijk gezegd niet helemaal,…

Ik erger me groen en geel aan die sch**tduiven bij mij in de tuin, werkelijk alles zit onder!! Bah bah

Ik zal ze volgende zomer naar jullie tuintjes doorverwijzen :D

*D Miepje

• Viola

Ja dat schijten is wel vervelend maar jij hebt waarschijnlijk véél duiven.

Ik maar een paar. Dat wil ik graag zo houden dus stuur ze aub niet door naar mij.

Viola

• ann

Hier zitten ook veel duiven zowel de houtduif als de Turkse tortel. Achter onze tuin ligt een natuurgebied met een bos in wording waar veel vogels zitten dus ook duiven.

Ann

• harro

hier ook steeds houtduiven in de tuin,, nu nog, ze sch… inderdaad alles onder , en in de zomer begint de pret al om een uur of 4 op dak,, dus vroeg wakker telkens weer,nu vanmorgen lopen we steeds naar buiten , ze pikken het voer voor de mussen op, de krengen,,

nee duiven zie ik liever gaan dan komen