eigen huis en tuin

• Marian

Pfff ik zag net een staartje van eigen huis & tuin. Had het programmaa jaaaaren niet gezien, maar wat ik zag was echt erg.

Ze plantten in een bordertje tegen een schuurtje ( het stukje was 1 mtr bij 30 cm denk ik) wel 7 miscathussen zo'n 20 cm uit elkaar. Hoe krijgen ze het verzonnen, die planten worden zo groot ( in omvang) die mensen krijgen dat er straks nooit meer uit.Eentje was geneg geweest.

Op een ander stukje werden een stuk of 5 lampenpoetsers geplant. Die dingen worden per plant ook bijna 1 meter doorsnee.

En daar tussenin voor het mooi rizoch???? ( wet de naam niet meer, het waren roze stervormige bloemen) Die planten zijn nu dus bevroren.

• Plantadvies

Vaak is het een uitzending die al eerder is opgenomen. Wat jammer is dat er vaak opdrachten zijn die de eigenaren perse willen. Later ziet men dan toch in dat er vele planten uit moeten. Tevens is een volle tuin veel mooier om te zien, dan te wachten tot het het zijn volle wasdom heeft verkregen. Een tuin laten zien op de tv waar alleen 1 plantje in staat, is natuurlijk niet een mooi tv beeld.

Plantadvies

• Mike

Bekend verschijnsel, Marian. Door tuincentra-ketens en bouwmarkten gesponserd. Die willen verkopen. Dus de presentatoren prijzen even aan wat ruim op voorraad is. Korte-termijn-denken. Het zal ze een zorg zijn of de planten de winter overleven of dat het mooi of verantwoord is. Snel veel geld verdienen, de rest is van ondergeschikt belang.

Onze buren hebben vorig jaar een styliste ingehuurd voor binnen en buiten. Binnen is het wel aardig geworden, hoewel over smaak valt te twisten, maar het is in ieder geval beter dan voorheen. Buiten werden de perken volgestouwd met heel erg veel en vooral ook dure planten. Mut aan mut, rozen op 20 cm van elkaar, hortensia's op 30 cm. Tegen de schuttingen rond het terras klimhortensia's, 3 per meter (!), ertussen ook nog druiven op elke 40 cm en als ik me niet vergis ook nog wat passieflora's ertussen (op het noorden). En witte maagdenpalm als bodembedekker. Wat een geld- en materiaalverspilling. Niks doet het goed, omdat de planten elkaar beconcurreren en veel te weinig licht krijgen. Vind het bijna misdadig zoiets. De buren hebben de ballen verstand van planten en verzuipen de boel op droge dagen ook nog met de tuinslang. Dit kan never en nooit iets worden, maar men kan wel een tijdje pronken met het bord van de styliste aan de gevel. Triest eigenlijk.

Ik kijk dan ook nooit meer naar die tuinprogramma's op de commerciele zenders. Een aanfluiting is het, meer niet.

Mike

• a.s.

kennissen van ons hebben voor plm 2 jaar geleden ook EH&T aan t werk gehad.

ze lieten de bovenverdieping van een oud huis verbouwen tot een grote luxe slaapkamer.

vanaf de 1e dag was er geklooi van de bovenste plank, zou ik maar zeggen.

in de aflevering leek het zeer geslaagd, maar t waren allemaal opnames van ver af, opgeleukt met leuke snuisterijen en prullen.

de afwerking leek heeeeeeeeelemaal nergens op.

het moet allemaal veel te snel gaan, er wordt geraust….

met goed overleg zijn ze eerder uit elkaar gegaan,(hij werd er helemaal maf van …) en hebben ze het zelf op hun eigen tempo af gemaakt, en dat was wel de moeite waard.

Zo gaat het ook met de tuinen, het moet gelijk het gewenste resultaat hebben voor de plaatjes (afleveringen)

wanneer het dan begint te groeien is er niet de ruimte voor, en is het te vol en heel rommelig.

haastige spoed is zelden goed (ook daar)

• paula

Ben het helemaal met jullie eens!! Als de mensen van EH&T weg zijn, kunnen ze beter de tuin weer leegmaken. Die programma's slaan helemaal nergens op. De leek denkt dat het zo moet en propt zijn tuin ook zo vol en moet dan na een poosje maar zien dat hij/zij de boel er weer uit krijgt.

Ik keek in het begin nog wel eens het hele programma af maar vooral de laatste jaren lijkt het wel of het (de tuin) niet vol genoeg kan. Nee, ik kijk ook niet meer. Tijdens het zappen wil ik nog wel eens blijven hangen maar erger me meteen ook weer.

Paula

• Adrie

Gisteren toevallig ook nog het staartje meegepikt van, ik dacht, Tuinruimers of zo iets, met Rob Verlinde. Die had een gewone rijtjes-achtertuin “stijlvol” verbouwd tot buitenkeuken. Compleet met een overdekte zithoek waar meer kussens op liggen dan bij mij thuis op de bank passen. Buiten, in de winter… En natuurlijk opgeleukt met heeeeel veeeel brandende kaarsen en waxinelichtjes, op de meest vreemde plaatsen, want dat geeft zo'n leuke sfeer op de plaatjes. Ging de bewoner natuurlijk ook nog eens in die keuken aan de slag!! Hartje Winter! Dit gaat wat mij betreft echt nergens meer over. Je mag potverdorie in Nederland blij zijn als je 's zomers eens een keer fatsoenlijk de barbecue of vuurkorf aan kunt steken. Gaan ze voor veel geld een buitenkeuken aanleggen!! Viel nog mee dat ze er geen jacuzzi naast hebben gezet, want dat schijnt ook een nieuwe trend te moeten zijn. Een achtertuin van 40 m2 en dan volstouwen met die nutteloze, maar vooral dure, kitsch-dingen. Is dat blufgedrag? Aan de buren laten zien hoe goed je het doet of zo? Echt, compleet doorgeslagen die programmamakers af en toe. Ik wist weer waarom ik eigenlijk nooit meer keek. Oh ja, planten stonden er ook in, een paar in bloei getrokken hyacinten…

• viool

Precies wat ik ook dacht, ik zei tegen m'n dochter is dit nu een tuin?

Het enige wat ze missen is een dak.

Groetjes Viool.

• Marian

P,S, ze hadden inspiratie opgedaan bij piet Oudolf :D