fazant, welke?

• jolanda

deze mooie fazant liep vanmorgen door mijn voortuin, ik zie er geregeld een paar lopen , maar wat is het voor soort? de foto's zijn niet zo best, moest door het raam heen, maar is toch redelijk goed zichtbaar

• Astrid

hallo Jolanda, dat is de fazant haan. De hennen zijn bruin van kleur. Wat leuk dat die bij jou in de tuin lopen.

gr. Astrid

• maria

Hij lust wel wat kippenvoer, dan komt hij wel terug!

Ik weet niet of het nog gebeurt, maar “vroeger” raapten jagers de eieren en lieten die uitbroeden door een kip.De jongen werden dan opgekweekt en daarna in het wild uitgezet om in de winter door jagers geschoten te worden.Een nare gewoonte van jagers omdat die dieren natuurlijk niet erg bang waren voor mensen en zich gemakkelijk lieten schieten.Maar ze waren wel lekker, vooral de hennetjes.

Bij pluimveehouders zie je nog wel eens “goudfazanten” een variëteit met een andere tekening.

Maria

• jolanda

ik geef wel van dat wintervoer voor de vogeltjes, zouden ze daar opaf komen soms?ze zijn mooi hé?

• maria

Ja daar komen ze vast op af.Maar een beetje grotere zaden hebben ze meer aan.Dus koop een zakje kippenvoer( graan met gebroken mais) om ze bij te voeren.

Het zijn inderdaad mooie vogels.

Maria

• jolanda

maar gooi je dat dan gewoon op de grond en komen er dan geen ongewenste gasten op af, ratten bijvoorbeeld?

• Tim

Als je niet teveel in een keer strooit zal dat best wel meevallen. Een klein handje per vogel moet genoeg zijn.

Tim