tomaten

• bert

Goedenavond,

Ik heb een vraag over tomatenmoeheid.

Hoe vaak kun je tomaten op dezelfde plek planten. Ik zet ze in een kasje maar daar is de ruimte voor vruchtwisseling beperkt.Ik lees hier en daar dat het vaak achtereen kan en een zegt weer om de paar jaar wisselteelt.

Nog een vraag over zaaien van Rhododiction. Ik las op prikbord dat je nu moet zaaien. Moet dat in de warmte? Koude kas? Ik hoop wat wijzer te worden hierover.

Groeten Bert.

• Mike

Hoi Bert,

Tomaten kun je een jaar of 3 op dezelfde plek telen. Daarna moet je of de aarde ter plaatse vervangen of op een andere plek telen. Ik zat met hetzelfde probleem in mijn kas, - vanaf het 4e jaar groeiden de planten duidelijk minder goed en kregen ook last van ziektes en ongedierte. Voorheen nooit. Nu los ik dat op door de planten in grote plastic potten of cementbakken te telen, wat prima gaat en waardoor ze wel altijd op dezelfde plek kunnen staan.

Rhodochiton zaai je idd nu, vanaf midden januari dus. Moet wel op warmte, dus binnenshuis of verwarmde kas. Liefst ook met bodemwarmte, maar boven een radiator met dik krantenpapier onder de zaaibak gaat ook goed. Denk er wel om dat je de zaden niet mag bedekken, alleen een beetje aandrukken en licht vochtig houden. Na opkomst (gaat soms heel snel bij goed zaad) koeler zetten, maar minimaal 18 graden, en weinig water geven. De groei is de eerste tijd heel langzaam, maar dat is normaal.

Succes,

Mike

• bert

Dat is nou een antwoord waar ik mee weg kan. Ik ga potten proberen.

Mike hardstikke bedankt.

• Adrie

Tomaten in potten in de kas wil ik dit jaar ook eens gaan proberen. Heeft volgens mij ook voordelen bij het watergeven. Schaal eronder en als ik die vol water houdt blijft de aarde in de potten mooi vochtig.

Mike: hoe groot zijn die potten bij voorkeur? Ik zat te denken aan een liter of 10, is dat groot genoeg?

• Margriet

Zo doe ik het ook. Als de kas weer leeg is gaan de tomaten en pepers erin.

Ik gebruik ook ongeveer 10 liter potten. (per 1 plant). Ik zet ze in emmers of teiltjes zodat het water niet kan weglopen en goed gebruikt wordt. Denk ook aan de stevige stokken die erbij moeten, het worden behoorlijk grote planten.

Vooral flink te eten geven want tomaten zijn echt vreetzakken. :-)

Lekkerder tomaatjes dan mijn eigen kerstomaatjes heb ik nooit geproefd.

• Adrie

Margriet schreef:

> Lekkerder tomaatjes dan mijn eigen kerstomaatjes heb ik nooit

> geproefd.

ik wel: de mijne ;-)

• Mike

Wil niet moeilijk doen Margriet, maar 10-liter-potten vind ik wel errrrg klein. Bij mij staan ze in potten van ca. 30 liter, de vleestomaten zelfs in 40. Voordeel: je hoeft minder vaak water te geven en te mesten en ze groeien goed door tot in september. 10-liter-potten gebruik ik alleen voor de hangtomaatjes.

Bij mij worden de planten op deze manier ca. 2,50 m hoog met dubbele stengels, nadat ik ze op ca. 40 cm heb getopt of een van de ‘dieven’ laat meegroeien. Daardoor krijg je per plant minimaal 10 trossen. Weet nou niet, welke manier van telen effectiever is uiteindelijk, maar het zal hoe dan ook wel schelen met de keren water moeten geven. Want een 10-liter-potje droogt erg snel uit, zeker als er een forse plant in zit.

Mike

• Hinke

Of die van mij?:-):-) Hier gaan de meeste naar mijn zus en haar kinderen. Ik heb meer planten staan speciaal voor haar:D Maar heb ze wel in de volle grond. In de kas moet ik er altijd zo op letten en kerstomaatjes gaan heel goed buiten, tot nu toe:-)

Maar schiet me te binnen dat die van 2007 lekkerder waren dan van 2008, maar ik weet niet meer wat voor soort ik in 2007 had. Welke hebben jullie?

Hinke.

• Margriet

Ik denk ook dat ik grotere potten heb dan 10 liter, ik zat al te twijfelen, ben niet zo goed in die grotere maten. Ze zijn behoorlijk aan de maat, in ieder geval. :-)

M.

• Adrie

En wat zit er in de potten? Potgrond? Of een mengesel van zand uit de tuin vermeng met potgrond of compost? Kortom: wat is de beste grondsamenstelling voor de tomaten in potten?