vraagjes agapanthus alba en olijf

• Brigitte Verkuijl

1e vraagje:

Deze loopt bij mij ontzttend uit. Ik heb vorige week de dode bladeren verwijderd en een slokje water gegeven en nu schiet ze de lucht in:? Is dit normaal?Vorig jaar heb ik die delen er niet afgeknipt en heeft ze buiten gestaan en heeft ze niet gebloeid. Nu ze in de schuur staat lijkt ze het me wel heel fijn te hebben.

NB Aan de andere kant vd schuur (4m verderop) staat een oliekacheltje die de vorst uit de schuur houdt van wege de koelvries combi. In de schuur is het niet warm hoor, alleen niet ijskoud.

Maar goed is dit logisch dat ze zo groeit nu??

En 2e vraagje:

Mijn olijfje heeft dus kennelijk nog last vd spotted peacock disease van zomer 2007 en verliest ook deze winter al haar gevlekte blaadjes.

Nu wil ik graag die olijf grondig ‘reinigen’ vd ziekte dmv een goede rigoreuze snoeibeurt. Wanneer kan ik dat het beste doen? Ik hoop zo dat ik aardig wat ziekte weg kan krijgen en de bladgroei niet weer zo matig is.Helaas is er erg weinig bekend over deze ziekte….

Vind het wel jammer gezien ik vorig lente meldde dat het weer goed ging met haar.

• paula

Op je eerste vraag heb ik helaas geen antwoord. Op de tweede vraag kan ik je mijn ervaringen melden. Snoeien kan in het voorjaar maar dan zul je dit jaar geen/weinig olijven krijgen. Hij verdraagt dit heel goed en zal weer gewoon opnieuw uitlopen. Ik heb die van mij een paar jaar geleden echt rigoreus gesnoeid vanwege een rare warrige groei. Nu is het een kroonboompje met een mooie dichte kroon. Ik haal in de loop van de zomer de toppen uit de takken. Toen ik de plant kreeg stond op het kaartje dat je uit elke scheut boven het vierde bladpaar de top eruit moest halen. Ik had dat een beetje verwaarloosd, vandaar die warrige groei. Maar daar heeft ie nu geen last meer van.

Succes, Paula

• N

Ja, de temperatuur en dat slokje water geven een groeiprikkel. Staat hij niet te donker? Dan willen ze ook nog wel eens lange bladeren maken om zoveel mogelijk licht te vangen.

Hou hem koel en aan de droge kant. Hij moet nog even in winterslaap blijven.

Nina, die de agaphantus wel in de (onverwarmde) schuur had gezet maar na terugkomst van wintersport moet vrezen voor bevriezing.

Degene die in de tuin staat wel afgedekt met een stenen bloempot en een flink bladerdek. In maart zal duidelijk worden of er nog een beetje leven in zit.

Ze kunnen trouwens wel lichte vorst hebben zo tot -5. Schijnt zelf beter te zijn voor de bloemvorming

• carin

Groenblijvende agapanthussen zijn niet altijd het makkelijkst te overwinteren. Enerzijds willen ze wel een lichte overwinterplek, maar ook weer niet te warm. Als ze in de winter warmer staan dan 8 graden, dan bloeien ze niet. In een schuur waar regelmatig een kachel aanstaat, zou het wel eens regelmatig warmer kunnen zijn. Als het geen groenblijvende agapanthus is, dan kun je overwegen om hem (droog) buiten te laten staan en alleen bij vorst binnen te halen of hem heel goed af te dekken. Hier heeft het meer dan 15 graden gevroren en ik heb heel veel soorten in de volle grond. Ik verwacht geen problemen. Carin

• N

Ja, hier ook meer dan -15, in de schuur vriest het ook. Ben heel benieuwd hoe ze het in het voorjaar gaan doen. Of niet.

Nina

• carin

Als het een groenblijver is, dan zou ik me wel zorgen maken. Groenblijvers verdragen niet of nauwelijks vorst. Die staan bij mij in een kas, die vorstvrij gehouden wordt. Zolang het niet vriest, is het daar 's nachts goed koel en ook met de verwarming aan maar een paar graden boven nul. Daar zijn nog geen tekenen van groei te zien en dat hoort ook zo. Carin

• N

Geen idee of het groenblijvende zijn of niet. Over agaphantussen doen zoveel verschillende verhalen de ronde. Groenblijvend, niet groenblijvend, smal blad, breed blad,allemaal wel of niet vorstgevoelig. Mijn ervaring is wel dat ze geen van allen houden van de combi vocht en kou.

Die in de volle grond staat er al een paar jaar en had van de zomer volgens mij voor de tweede keer bloemen.

Die in de pot in de schuur was groen toen ik hem eind december binnen heb gezet maar nu zijn de bladeren geel. Zal eens kijken of die toch niet te droog is. Verder wacht ik het maar rustig af.

Nina

• Tanna

Olijf:

Mijn olijf was 2 jaar geleden ook erg kaal vlak bij de stam. Ik heb hem toen in maart rigoreus gesnoeid, net als een knotwilg (vond het toen wel eng). En nu is die mooier, voller dan ooit.

Veel succes er mee.

Groetjes Tanna

• Hinke

Mijn ervaring met de bladverliezende Agapanthus is dat hij na een winter buiten bloeit en na een winter binnen in een onverwarmde ruimte niet. Maar misschien is dat toeval. Hij staat nu onder een afdak, ingepakt in noppenfolie, geen idee of hij deze keer weer begint maar vorige winter heb ik het ook zo gedaan en ging het goed.

Hinke.

• ann

Hier blijft de Agapanthus ook buiten(overdekt terras) staan en ingepakt met noppenfolie zoals bij Hinke. Ieder jaar nog volop bloemen gehad. Het schijnt dat de Agapanthus(bladverliezend) eerst een koude periode moet hebben om zo bloemknoppen te kunnen vormen.

Ann