rozen op het noord/oosten

• jeltje kosters

Zoek voor een muur op het noord/oosten een witte, niet spier wit, als kan geurend, sterke roos. Ik weet dat New Dawn een bekende is, maar die is bij mij niet zo favoriet. Ben de roos Pennylane tegen gekomen in een tijdschrift, wie weet wat over deze roos of heeft andere suggesties, bedankt alvast groetjes Jeltje

• Marian

Pennylane is niet wittig, maar een beetje zalmroze.

• Brigitte Verkuijl

Ik heb een mooie witte klimroos gekocht bij Intratuin afgelopen najaar Climbimg Iceberg. Hij bloeide erg uitbundig en mooi. En volgens mij is ze ook nog redelijk sterk. Ik heb eens een link gehad van hier naar zo'n rozen site, heb dagen gespit voor de juiste keuze. Misschien als je eens terug zoekt op rozen dat je het wel tegen komt.

• anja

hallo jeltje.

zou je bij bakker kunnen kijken die heeft aardig wat rozen.

groetjes anja

• Hinke

Ik heb zelf bijna 2 jaar geleden Rosa ‘Madame Alfred Carriere’ gekocht, is niet spierwit, weet niet of hij op het noorden kan vast wel maar bloeit dan misschien minder? Bij mij staat hij op het westen en ik vind het een mooie roos.

Ik heb ook Colonial White, maar de bloemen worden als het regent snel lelijk, vies.

En hieronder twee sites over rozen.

http://www.belle-epoque.nl/index.php

http://www.dewilde.nl/

groet, Hinke.

• Katinka

Ik las het verkeerd, ik dacht dat je een witte roos zocht, kijk eens bij de websites die Hinke aangeeft onder ‘klimrozen voor moeilijke plaatsen’. Als je zorgt voor een goede start voor de roos van je keuze, zullen deze sterke rozen het zeker redden.

Graaf een groot gat bij de muur (huismuur?), echt een meter diep (en breed) kan géén kwaad, en dan vullen met goede rozengrond. Ik meng dat altijd met wat klontvormend kattengrit, dat zijn nl. eigenlijk gewoon kleideeltjes. Onderaan de muur is het nl. altijd te droog, vergeet daarom niet te mesten en ook water te geven. Luizen zijn vaak een eerste teken van watergebrek.

Bevestig het rekje waaraan de roos groeit een flink eind van de muur af: gebruik klosjes tot het rekje minimaal 10 centimeter van de muur af staat. Zo kan de wind de roos goed drogen, wat schimmels kan voorkomen.

• Anne-Mieke

Ik heb de ramblerroos ‘Lykkefund’ op het noordoosten staan en die doet het daar prima (zie foto). Bloeit éénmalig in juni, maar dan wel een paar weken achter elkaar en met héél veel bloemen. Na de bloei krijgt hij leuke oranje botteltjes, hij is niet ziektegevoelig en ruikt heerlijk.

• Anne-Mieke

Lykkefund:

• N

Arabic Barbier, een absolute topper voor een “slechte rozenplek”

Is wel een sterke groeier, bloeit met vrij grote gevulde iets creme kleurige bloem. Eénmaal giga en langdurig. Door de zomer heen een doorlopende nabloei. Hoewel deze roos sterk en gezond is moet je er wel rekening me houden dat een plek op oost/noord rozen gevoelig maakt voor luis en andere ziekten.

Nadeel van deze roos zijn de vele doornen. Dus niet zo geschikt voor een plek waar je veel langsloopt.

Nina

• jeltje kosters

Bedankt voor het meedenken. Uit ervaring weet ik dat Alberic Barbier het schitterend doet. Alleen hij groeit te hard, blijf aan het snoeien de hele zomer door. Dus na lang dubben besloten deze roos weg te doen en een andere minder snel groeiend neer te zetten. Anne-Mieke jouw roos ziet er schitterend uit, hoe hard groeit ie in een seizoen? gr Jeltje