witte regen wisteria

• anja

hallo allemaal.

even een vraagje over de witte regen.

dat is toch een vaste plant?

en waar moet ik op letten als ik hem koop moet die net als de blauwe regen in bloei staan.

is hij ziekte gevoelig, en is hij gevoelig voor luis.

groetjes anja

• Katinka

Ik zou hem zeker in bloei kopen, dan kun je ruiken of hij lekker geurt zoals de wisteria sinensis Alba. De witte regen is een klimplant. Met ‘vast’ bedoel jij waarschijnlijk dat hij elk jaar blijft bestaan en dat klopt maar het is geen ‘vaste plant’ omdat hij niet helemaal afsterft bovengronds: de takken blijven in de winter. Het is een ijzersterkte oerwoudreus eigenlijk. Absoluut niet ziektegevoelig, luis heb ik er nog nooit op gezien.

Hij krijgt heel snel hele dikke stengels, dus let op dat je hem niet om je regenpijp laat winden (*krak*). Beter is een draadje spannen langs je pergola e.d. dan kun je de wisteria makkelijker opzij halen, want als de pergola op instorten staat of geschilderd moet worden, is de wisteria nog lang niet ‘oud’ te noemen. Wees dan ook streng waar je hem allemaal heen laat groeien en laat het van het begin af aan niet te ‘warrig’ worden. Een paar draadjes boven je hoofd spannen met wisteria erlangs, op een lekker zitplaatsje in de zon, een ligstoel en genieten maar :).

• ann

Als je de Wisteria in bloei koopt weet je ook zeker dat je volgend jaar ook bloemen kunt verwachten. Je kunt de Wisteria niet alleen als klimmer gebruiken maar ook als kleine boom.

Ann

• anja

hallo.

bedankt voor de reactie.

ik wil de witte regen gebruiken als boompje.

groetjes anja