welke rover kwam op visite?

• Teuni

Die heb je mooi vastgelegd Hinke. Ik zou verwachten dat je wel vaker bezoek hebt van roofvogels als je zo vrij woont. Ze moeten wel een uitkijkpost hebben en zitten vaak op een flinke paal in het weiland. Ik weet niet of je die in vlak bij je huis hebt. Als je rond rijd met de auto zie je onderweg ook vaak roofvogels op een paal in het weiland zitten als je er op gaat letten.

gr. Teuni

• Hinke

Onze tuin grenst aan weiland en ik zie veel roofvogels hier. Buizerds inderdaad vaak op palen. Torenvalken zie ik vaak in de lucht en Sperwers zullen er vast ook veel zijn. Maar ik heb te weinig kennis van (roof)vogels om die Sperwer te herkennen.

Momenteel zijn ze veel bomen in de omgeving aan het kappen om het leefgebied van de roofvogels te beperken, dit om de weidevogels beter te beschermen. En daarmee het landschap hier weer ‘kaler’ te maken zoals het rond de jaren 50 ook was en er nog genoeg weidevogels waren.

• maria

“En daarmee het landschap hier weer ‘kaler’ te maken zoals het rond de jaren 50 ook was en er nog genoeg weidevogels waren”…….en zo kweken we “natuur”…..wat zijn wij mensen toch bemoeiallen! Tot over een paar jaar de natuurwetenschappers weer bedenken dat bos tóch natuurlijker is :)

Maar het is een sperwer hoor.Verschalkt hier ook wel eens een vogeltje vlak bij huis.Ze komen op vogelvoederplaatsen af, daar wordt hun voedsel op een presenteerblaadje aangeboden!In steden komen ze tegenwoordig ook meer voor, dank zij het vogeltjes voederen.

Maria

• Hinke

Maar dat doen de mensen toch al eeuwen:-):-) Momenteel zijn de weidevogels hier de ‘bedreigde’ vogelsoort en als over zoveel jaar de roofvogels weer de ‘bedreigde’ soort zijn mogen de bomen vast weer blijven staan:-) Maar hoeveel bos was hier in mijn omgeving de laatste eeuwen? Als ik mijn oude jeugdfoto's zie met de weilanden en open water, was het een ‘kaal’ landschap vergeleken met nu. En dat mag voor mij best weer zo worden:-) Vanwege die ‘kaalheid’ en leegte woon ik hier:-)

En de sperwer zat vanmorgen vroeg pal voor het raam en om de camera te pakken hoefde ik alleen maar een hand uit te steken, maar dat was toch wat teveel beweging:-)

• maria

Ik denk dat het gebied waar jij nu woont in vroeger tijden een moerasgebied was als je de dijken en dijkjes die er nu zijn wegdenkt.Met veel wilgen, elzen e.d. en dergelijke…Dat het er nu droger en daardoor beter toegankelijk is hebben we aan menselijke activiteit te danken.Dus ontstaat daar nu een ander soort bos als je het met rust laat.

Maria