lavatera

• karin

mijn anderhalve meter hoge lavatera ziet er na de vorst verpieterd uit.

Ik had hem eigenlijk niet willen sneoien omdat op die plek een grote plant juist erg mooi is. Wat zal ik nu doen? toch snoeien of wachten wat ie gaat doen in het voorjaar? misschien is het dan te laat?? graag jullie advies.

prettig weekend verder…

• jeltje kosters

Wachten tot de kans op flinke vorst over is en dan snoeien, komt meestal helemaal goed. succes jeltje

• Miep

ja, ik zou zeggen: effe wachteh… er kan nog van alles komen aan vorst, sneeuw en wind tot en met april. en volgens mij kan dat best weer groots uitlopen als je straks weer model in je Laaf hebt gemaakt.

• Margriet

Lavatera moet je toch snoeien, die groeit in een paar weken naar 1 1/2 meter.

In een strenge winter kunnen ze wegvallen, helaas pindakaas.

Een nieuwe kost hooguit 3 euro.

Gr. Margriet.

• Ben

Lavatera kan je beter elk jaar flink terugsnoeien (tot ong 30 cm, na eind feb) anders valt ie heel snel uit elkaar, dan scheuren de takken vlak bij de grond uit!

gr. Ben

• maria

Jaarlijks even een paar stekken maken, voor het geval de hele plant bevriest.Ze laten zich heel gemakkelijk stekken.

Maria

• Katinka

Oei als die nu maar niet bevroren is geweest, lekker snoeien als het warmer wordt en als hij niet meer uitloopt, vervangen. Het is zo'n mooie plant, langbloeiend, snelgroeiend en ziekten heb ik er nog nooit in gezien!

• Plantadvies

Snoeien in het voorjaar, als de kans op vorst verdwenen is. Snoeien op kniehoogte. Als je nu snoeit loopt de Lavatera de kans weer verder in te vriezen. Na de bloei alles laten afsterven. Laat gerust de bladeren op de grond liggen de gehele winter. Zij geven net even die bescherming tijdens de winter. Staat de Lavatera op een open plek, zet er dan kippengaas omheen. Zo kun je afgevallen blad op zijn plaatst houden en eventueel erbij gooien.

Plantadvies