kosten Hovenier ?

• Tamara

Hallo,

Als ik een hovenier wil inschakelen voor mijn (nieuwbouw) tuin, hoe zit dat met de kosten? rekenen ze per uur?

Ik heb zl zelf een ontwerpje gemaakt, kan zelf ook wel het een en ander, maar heb voor een paar klusjes wat hulp nodig, vb opbouw van een verhoogd zitje/extra terras.

Aan wat voor uur tarieven moet ik gemiddeld denken?

Ik hoor het graag!

• Het is verstandiger om met een hovenier een totaalprijs af te spreken , dan heb je in ieder geval een duidelijk beeld van de kosten, met uurtje-kaktuurtje valt het meestal (achteraf) tegen.

Wel is van belang om een goede omschrijving van de uit te voeren werkzaamheden door de hovenier op te stellen , zeker als je zelf ook het één en ander wilt doen.

• Miepje

Misschien een idee om voor zoiets niet een hovenier in te schakelen maar een stratenmaker??

*D Miepje

• Fred

Als het gaat over straatwerk in een tuin zou ik persoonlijk zeker geen stratenmaker inschakelen, maar wel degelijk een hovenier.

Het werk van stratenmakers wat ik zelf tegenkom is vrijwel nooit af, snel en slordig gemaakt, en in 9 van de 10 gevallen na een jaar alweer rijp voor herstel.

Daarom zie ik liever geen stratenmaker in een tuin. De hovenier die je je tuin laat aanleggen is ook zeer goed geschoold in straatwerk, bovendien weet die dat er ook nog eens planten in die tuin moeten, hij gebruikt dus het goede zand, en zal ook geen puin of andere resten met een laagje grond bedekken.

Fred.

En oingetwijfeld zulen er stratenmakers zijn die het wel netjes doen. Ik ben ze zelf nog niet tegengekomen, en ik zit pas een goede 30 jaar in het vak.

• Rebelduckie

hallo tamara,

waar woon je? ik woon zelf in zoetermeer, zit nu 3 maaden thuis en wil altijd graag mensen helpen. veel ervaring heb ik niet , maar met een koekje en een beker drinken neem ik al genoeg. als t maar gezellig is.

david

davidnd80@hotmail.com

• Plantadvies

Altijd leuk als er mensen zijn die je een handje komen helpen. Voor een hovenier van een erkend bedrijf, betaal je al zo gauw tussen de 45 tot 60 euro per uur. Het is dus beter om een totaal plaatje van de tuin te maken, en af te spreken over een totaalbedrag. Probeer dan eens een aantal hoveniers in te schakelen. Kun je namelijk de prijs vergelijken.

Plantadvies

• Fred

Wordt vaak gedaan, prijs vergelijken. En werkelijk, de goedkoopste mag het altijd doen. Tot je erachter komt dat alle waar naar zijn geld is.

Op papier is dit prijsvergelijken best een leuke manier, in de praktijk blijkt het meer op een vergelijk tussen appels en peren uit te komen. Als je een tv koopt van een bepaald type kan de ene winkel je een scherpere prijs bieden dan de andere. Een tuin, maatwerk, is een ander verhaal. Ik adverteer nooit. Mensen vinden mij praktisch uitsluitend via mond tot mond reclame. Ze hebben werk van mij gezien, horen hoe ik het aanpak en weten ook wat ik ongeveer reken. Die mensen komen altijd goed uit. En ik ook.

Mijn welgemeende advies: Vraag bij buren, vrienden, collega's e.d. wie hun tuin in orde heeft gemaakt, hoor hun ervaringen en trek daaruit je conclusies. Zo heb je de meeste kans op een succesvolle samenwerking.

Fred.