Winterharde terrasplant/struik

• Jan

Geachte lezers,

Ik ben op zoek naar een mooie (winterharde) terrasplant/struik. Op dit moment staat een zeer grote agave op mijn terras. Maar ik denk dat deze strenge winter hem geen goed heeft gedaan. De agave staat in een pot van pakweg 120 cm hoog en 70 cm breed. Binnen overwinteren/afdekken is geen optie. Nu zoek ik als vervanger voor de agave een mooie winterharde plant/struik. Met de ervaring van de agave zoek ik geen plant/struik met stekels. Niet prettig om steeds langs te lopen. Het zou leuk zijn wanneer de nieuwe plant/struik bloemen zou krijgen. De plant/struik staat zomers veelvuldig in de zon en tamelijk beschut tegen wind en regen. Ik denk dat de plant/struik ongeveer de hoogte en breedte mag hebben zoals de pot zelf (of zelfs iets groter).

Wie heeft er een suggestie?

Alvast dank.

• paula

Nandina domestica!!!! Krijgt witte bloemjes in grote trossen in de zomer die 's winters gevolgd worden door felrode bessen die erg lang aan de plant blijven. Hoogte ca. een meter. Zeer winterhard en ook heel geschikt voor een flinke pot.

Bij mij staat ie in de volle grond maar bij mijn moeder al jaren in een pot.

Dit is m dus. Met zijn voeten in de bevoren grond.;)

• mw.lutetia

probeer de fremontodendron californicum eens;hij kan heel wat vorst hebben,bij mij heeft die de hele winter nog zonder beschutting gestaan;bloeit bij mij driemaal per jaar,dus zeg maar vanaf maart/april tot en met oktober.luut

• jeltje kosters

De Toscaanse jasmijn. In de zomer wit bloeiend en geurend en in de winter bladhoudend. De winter staat hij/zij gewoon in pot buiten. succes met keuzes maken jeltje

• carla

Viburnum tinus kan ook altijd, bloeit in de winter, kan mooie bessen krijgen en is wintergroen. Sterke plant/struik.

Camelia misschien ook, is ook wintergroen en bloeit aan het eind vd winter-begin voorjaar. Is enkel en gevuldbloemig en in vele kleuren verkrijgbaar.

Weet alleen niet hoe winterhard deze is in pot. In de volle grond doet ie het bij mij prima, staat volop in knop nu. Houdt niet van oostenwind.

• Jan

Dank voor jullie attente reacties. Het ziet er naar uit dat ik de adviezen van Jeltje (Toscaanse Jasmijn) en Paula (Nadina domestica) op ga volgen. In de bedoelde pot komt dan de Nadina domestica en op de twee hoeken van het terras als geurig extra de Toscaanse Jasmijn.

Met fleurige en geurige groeten,

Jan

• paula

Leuk Jan. Daar ga je zeker geen spijt van hebben. :)

Paula

• jeltje kosters

En van de toscaanse jasmijn ook niet, Goede keus, heel veel plezier ermee, gr Jeltje

• carin

Ik weet niet waar in nederland je woont, maar de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de sterjasmijn niet betrouwbaar winterhard is. Als je in een gebied woont waar het de afgelopen maand meer dan min 10 is geweest, dan heeft deze plant in een pot wel problemen als je hem vrij op een hoek van het terras laat staan. In mijn tuin staat één exemplaar al jaren in de vollegrond en die heeft zonder afdekking de vorst goed doorstaan, maar een veel jonger exemplaar, dat ook in de vollegrond stond en veel beschutter, heeft een forse klap gehad en ziet er bevroren uit. Dat zal in het voorjaar nog wel goedkomen, maar in de pot is het risico op bevriezen dus nog groter. Als je dus in een echt koud gebied woont, zou ik de pot dan wel even beschut zetten en afdekken.

Overigens zijn bij mijn ouders, die vlak bij het koudste punt van nederland wonen, de viburnum tinus en een aantal andere groenblijvers tot op de grond afgevroren en volledig bruin. Ik zie in mijn omgeving zelfs veel buxussen in pot die dood in de pot staan omdat ze door de vorst zijn uitgedroogd. Carin

• jeltje kosters

Ik weet niet of de sterjasmijn en de toscaanse jasmijn de zelfde is. De toscaanse jasmijn kan behoorlijk vorst verdragen, als die wat ouder is, is mij verteld door de kweker. Het is wel zo dat we die van ons beschut tegen het huis aan zetten, bij zo'n winter die we nu hebben gehad.

Ik denk dat we het wintersleven verleerd zijn, en vanuit gaan dat planten die van origine een ander klimaat gewend zijn, toepassen in onze tuinen. De laatste jaren gingen goed, en ja als we dan zo'n winter krijgen, dan sneuvelen er planten. Natuurlijk jammer als je er aan gewend/gehecht bent. Maar dit is de realiteit.

Wel weer goed voor de kwekers, want die mensen moeten ook leven.

Iets anders, de sneeuwklokjes komen bij ons weer boven, heerlijk, daar kan ik zo van genieten. Succes nogmaals met beplanten van je bakken, Jan. groetjes Jeltje