Winterharde terrasplant/struik

• Jan

Hallo allemaal,

Ik woon in het Hof van Twente. Hier is het tijdens de koudeperiode af en toe minus 16 graden geweest. Vandaar dat mijn agave ook de geest gaf. Het zal als vloeken in jullie oren klinken, maar ik ben zo'n type die gemakkelijk met z'n planten en tuin om gaat. Water en mest geven, OK, maar komen we bij het snoeien, dan wordt het al minder (behalve mijn druif). Potten met bijvoorbeeld de oleander gaan de (onverwarmde) schuur in. Maar de grote - niet te tillen potten - blijven staan waar ze staan en worden door mij aan hun plantenlot overgelaten (bruut die ik ben). Vandaar ik ook winterharde planten zoek.

Wel leuk om jullie deskundige reacties te lezen.

Groeten uit het mooie Hof vanTwente,

Jan

• Brigitte Verkuijl

Gewoon proberen zou ik zeggen want anders kom je er toch niet achter. En de toscaanse jasmijn is mooi hoor!

Groetjes van de buuf uit Hengelo

• carin

De toscaanse en sterjasmijn zijn hetzelfde (trachelospermum jasminoides) en die zal inderdaad problemen krijgen bij -16 in een pot. Maar een trachelospermum groeit de eerste jaren (uiteindelijk wordt hij best groot) niet zo snel, dus je kunt hem lang in een tilbare pot houden. En zo vaak vriest het ook niet meer dan 10 graden. En het is inderdaad een prachtplant, die ook goed te stekken is. Carin

• jeltje kosters

Wat leuk, wist niet dat ze gemakkelijk te stekken zijn. Hoe doe je zoiets?

gr Jeltje

• carin

In de nazomer neem je een wat uitgerijpte kopstek met ongeveer 4 bladparen. De onderste bladparen haal je eraf en zet een paar stekken bij elkaar in een potje met stekgrond of cocopeat, bij voorkeur gebruik je wat stekpoeder.

De stekken houd je uit de zon en beschut en afgedekt onder glas of plastic, zodat ze niet uitdrogen. Ze wortelen niet altijd supersnel, het duurt soms maanden voordat ze geworteld zijn en er vallen altijd wel een paar stekjes uit, maar ik heb mijn eerste exemplaar nu inmiddels een keer of 5 zo vermeerderd. Van die heerlijke geur krijg ik namelijk nooit genoeg. Carin

• jeltje kosters

Bedankt, zal het uitdraaien en bij mijn agenda doen om niet te vergeten, gr Jeltje