appelboom vervolg

• jeltje kosters

Het vervolg over onze appelboom.

Zonet is onze boom gesnoeid en daar zit waarschijnlijk de euvel, van de appelval de hele zomer door. Verkeerde snoei door mij en kanker in takken. Er is nu anders gesnoeid, de waterloten meer laten staan, voor vruchtzetting volgend jaar en daardoor hoeft de boom geen energie in nieuwe takken te zetten, blijft dus over voor vruchtzetting. De kankerplekken zijn uitgeschraapt en die moeten nu dichtgroeien , dus de boom raakt hier ook geen energie aan kwijt, dus weer beter voor de groei van de appels. En in juni komt ze terug, om de nieuwe waterloten te kielen?, dus minder waterlot volgend jaar. En in juli moet ik dus appeltjes weghalen, zodat de over gebleven appels alle voeding/aandacht krijgen.

Dus even geen nieuwe appelboom planten en een jaar aankijken. Ben heel benieuwd naar de oogst in de herfst.

Zal dan melden hoeveel de oogst is, en hopelijk kan ik dan vragen naar heerlijke recepten voor appeltaarten en andere gerechten met appel in.

gr Jeltje

• paula

Hopelijk helpt het. Goed gesnoeid is heel belangrijk. Kon de persoon die bij jou gesnoeid heeft niet zien of je dit jaar bloei/appels mag verwachten. Een vakman/vrouw ziet dat meteen.

Paula

• jeltje kosters

De boom zit vol bloesemknoppen, dus dat ziet er welbelovend uit. gr Jeltje

• paula

Dan maar hopen dat er een of meerdere appelsoorten in de buurt staan die voor de bestuiving kunnen zorgen, anders krijg je nóg geen appels.

Paula

• jeltje kosters

Mijn buurvrouw heeft dus het goede soort staan, ik denk zo'n 50 meter. Ik ben benieuwd en anders volgend jaar. gr en fijn weekend Jeltje