zal ik jullie eens wat vertellen???

• Brigitte Verkuijl

Ik zit te denken of het niet iets is om voor mezelf iets te beginnen met tuinen. Het zij tuinen ontwerpen, met beplantingsplannen en anderzijds een tuinonderhoudsbedrijfje. Ik vind het heerlijk om in de tuin bezig te zijn en het maakt me super happy. Weet je wat het gekke is?Ik heb alleen vroeger als 18 jarige bij een kwekerij gewerkt, scheuren, delen en potten van planten. Verder woon ik zowat in Borghuis (tc in Deuriningen) en De Border (Delden) en heb door mede jullie zo veel kennis en zelfvertrouwen opgebouwd dat ik hier sterk over na denk en het eigenlijk al heel graag 2 jaar wil…

Hebben jullie nog valkuilen waar ik voor moet opletten??? Waar ik me nu in alle enthousiasme op vergaloppeer? Ik zal dan mijn eigen baan van 17 uur moeten opgeven ben ik bang omdat anders ik geen tijd voor de kinderen heb. Als ik een klus heb zal ik dan oppas moeten regelen en ontwerpen kan ik thuis natuurlijk.

Hebben jullie nog tips voor me?

Al hoewel mijn tuin heel simpel is vinden mensen het mooi en vragen ze me vaak om advies met planten en kleuren en of ik met ze wil meegaan:D erg leuk natuurlijk en zelfs of ik een voortuin wil ontwerpen voor ze.

Hoezo mega enthousiast???

• veralie

heerlijk als mensen het lef hebben hun hart te volgen!!!

Je verstand niet vergeten, maar niet de overhand laten nemen is het enigste advies dat ik je kan geven.

Veralie

• N

Goed plan! Als je denkt genoeg kennis van zeken te hebben zou ik zeggen doen.

Zorg wel dat je goed geinformeerd wordt over belastingen, premies, BTW afdracht enz. Ga eens praten bij de kamer van koophandel en de belastingdienst die kunnen je goede info geven.

Veel beginnende ondernemers lopen stuk omdat ze de administratieve kant van een eigen bedrijfje niet goed onder kontrole hebben.

Hou ons op de hoogte van je plannen.

Nina

• Fred

Haha, Kvk is een mooi idee, ga daar maar eens heen. De belastingdienst kun je vergeten, daar wordt je echt helemaal niks wijzer van. Ongeacht wat ze je daar zeggen, die zijn er echt niet om je te helpen! Het enige wat je daar moet doen is een BTW-nummer aanvragen. Verder weten ze je zo wel te vinden. Wat je je moet bedenken is dat omzet geen verdienste is. Alles wat er binnenkomt is bruto, eerst de BTW eraf, dan alle eenmalige kosten, als inkoop e.d., dan je percentage vaste kosten, afschrijvingen e.d. en de rest is dan inkomen voor jou. Waarbij je rekening houdt met een later af te dragen bedrag aan inkomstenbelasting. Als je normaal doet kan dat nooit mis gaan.

Ik neem aan dat je een Middenstandsdiploma hebt of een Algemene Ondernemers Vaardigheden diploma? Een van die 2 heb je wel nodig, vakpapieren niet meer sinds ze het mooie Hoveniersvak in de ramsj gegooid hebben.

Als laatste nog: Er is werk zat, maar probeer mensen persoonlijk te benaderen, alles wat je aan geld in adverteren stopt kun je als weggegooid beschouwen!

Ervaringsdeskundige Fred.

• N

Nou ik denk dat ze zich zo breed mogelijk moet laten informeren en bij de belastingdienst in ieder geval over percentages, procedures en bedragen die je moet afdragen.

Goed beslagen ten ijs komen is nooit verkeerd.

Nina

• Fred

Mooi plan, N, maar ik geloof stellig dat je zelf geen ondernemer bent, de belastingdienst helpt je dus echt nergens mee. Ik denk dat niet, ik weet dat. Alle relevante info krijg je bij de Kvk en daarnaast wat ikzelf destijds gedaan heb, veel spreken met lieden die al wat langer in het vak zitten. Daar wordt je wijzer van. Het kontakt met de belastingdienst moet je door je boekhouder laten onderhouden. Fred.

• Miepje

Leuk Muriëlle! Als ik jou was zou ik een combi maken,… Naast je huidige baan wat op gaan starten, als je dan genoeg werk krijgt/hebtkunje minder uren gaan draaien bij je huidige baan….. Opzeggen kan altijd nog en je weet natuurlijk nooit of het gaat lopen.

Ik kan me nog een enthousiastelinge voor de geest halen die een stukje tuin erbij kon huren en graag een kwekerijtje wilde beginnen,….. dat gaat nu ook SUPER!! ;)

En wat is er mis met het nastreven van van je hobby je beroep maken……

Laat je wel goed informeren natuurlijk!

*D Miepje

• Fred

Hobby >> Beroep.

Het enige waar je eventueel tegenaan kunt lopen is het gegeven dat je dan geen hobbie meer hebt, lol.

Fred

• Hinke

Die belastingen zou ik zeker goed in de gaten houden. Ik heb 2 jaar een galerie gehad maar ben daar door omstandigheden mee gestopt. In die 2 jaar wel veel onkosten gehad maar kwam aan verdienen nog niet toe. En hoe het precies zit weet ik niet, mijn man doet de boekhouding maar het komt erop neer dat ik over die 2 jaar dat ik de galerie had behoorlijk wat belasting terug moet betalen.

Neemt niet weg dat ik je veel succes wens want het idee is natuurlijk leuk en ondernemend:-):-)

Hinke.

• Brigitte Verkuijl

Iedereen heel erg bedankt voor de info. Ik wilde zelf al eens contact opnemen met ROZ. dat is een instantie die je kan helpen met het beginnen van een zaak, bedrijfje of wat dan ook. Ik heb een middenstandsopleiding gedaan ooit maar niet dat behaalde middenstanddiploma wel, de rest die ik nodig had voor drogist.

Ik wilde idd dan ook die Algemene ondernemers vaardigheden halen. Het zal pas eventueel volgend jaar uit de voeten kunnen komen hoor, wil het eerst perfect op orde hebben eer ik begin.

En wat Miepje al zegt, ik wil het eerst proberen te combineren met mijn huidige baan en een vriendin van me is binnenhuisarchitecte en zal haar eens vragen naar dat soort dingen die Fred opnoemde.

Thanx allemaal en als het zover is laat ik het weten, maar ik ga niet weg hoor dus jullie weten het als eerst. :D