laten aanleggen of zelf doen???

• Yvonne

Na drie jaar wil ik eindelijk een nieuwe achtertuin. Bij een hovenier hebben we een offerte laten maken. Voor een tuin met normale afmetingen vraagt de hovenier 3500 euro. Veel stenen (1 bij 1 meter) weinig beplanting. Mijn man vindt dit te duur. Zou het goedkoper kunnen? Het gaat om 35 stenen, twee bakken lavendel, 3 bakken buxusblokken, twee roosters met beplanting tegen de schutting , wat grind en verlichting.

groet,

Yvonne

• paula

Als je die hovenier alleen nodig hebt voor de inrichting en niet voor het ontwerp, is het goedkoper alles zelf te doen. Alleen als je veel moet bestraten zou ik daarvoor een hovenier laten komen. Bakken vullen en plantjes in de grond stoppen is heel goed zelf te doen. De hovenier rekent toch al gauw € 30.- tot €40.- per uur voor dergelijke werkjes. Als je zelf een beetje fit bent, doe je dat makkelijk zelf.

Paula

• Katinka

Tsja, arbeidsloon is natuurlijk het duurste. Grind is een bestratingssoort die je makkelijk zelf kunt leggen maar het leggen van die grote, vierkante tegels is echt een kunst waar een stratenmaker op zijn plaats is. Beplanting zou je ook zelf kunnen verzorgen, en als het om kant-en-klare roosters met beplanting gaat tegen de schutting, kun je dat ook zelf wel.

Het staat je natuurlijk altijd vrij om een tweede offerte op te vragen.

• Plantadvies

Een schets, beplantingsplan, onderhoudsplan, bespreken met de klant, de tuin opmeten en het definitief maken van een ontwerp, kost enorm veel tijd dus geld. Daarbij doet de hovenier alles zelf en heeft voor het slepen van de stenen misschien wel apparatuur nodig die hij moet huren. Een offerte aanvragen bij een ander bedrijf zou ik je dus zeker aanraden. Je zou ook kunnen overleggen om een hoop zelf te doen en wat dit dan gaat kosten.

Plantadvies

• ann

Het gaat hier om het herinrichten van een tuin als ik het goed heb gelezen.

De tuin zal ook eerst leeg moeten helemaal of gedeeltelijk.Doet de hovenier dit ook.

De bestrating is over het algemeen het duurste kostenplaatje.

Het aanleggen van de verlichting houdt ook in dat er geulen gegraven moeten worden (als het niet om 12volt gaat) voor het leggen van de kabels. Het plaatsen van de lampen. Dit zijn dus ook allemaal arbeidsuren.

Als je een gespecificeerde offerte hebt kun je kijken wat hij allemaal voor die €3500 doet. Je kunt altijd bij andere hoveniers een offerte laten maken en dan vergelijken. Het beplanten in de bakken zou heel goed zelf kunnen.

Ann