Heb je mail ontvangen met antwoorden op de vragen.
Het blijft ook hier op het werk wel een raadsel.
Spechtegaten lijkt volgens de heren uitgesloten. Die zitten normaal ook hoger.
Het kernhout van een noot is vaak wat zachter, en de stam kan ook wel wat hol zijn, dus dat is niet apart. Wel de gaten natuurlijk. Eerst dacht men hier dat het “geweld van buitenaf” betrof, oftewel iemand met een boor en mes of zo. Maar je zegt zelf dat de gaten niet tegenover elkaar zitten, en dat je er niet bij hebt zitten “pulken”. Meest voor de hand liggend vindt men hier dat er beestjes (rups larven o.i.d.) in de stam zitten en dat er hoogstwaarschijnlijk vogels zijn die deze er weer uithalen, met de beschadigingen tot gevolg. Misschien kun je kleine gaatjes in de bast zien, of in het zachte hout gaatjes of gangetjes vinden. Misschien vindt je in de stam wel een larvepop of iets dergelijks.
Doordat det kernhout zacht is kunnen de beestjes er betrekkelijk makkelijk uit worden gehaald. Als je het echt wilt weten zou ik er een boomverzorger bijhalen (denk niet dat een boomverzorger gelijk is aan een hovenier!) Deze kan het gat dan ter plekke onderzoeken, en zeggen welke maatregelen er genomen kunnen worden. De boom kan dit wel overleven zoals er ook al in een van de reacties werd gezegd omdat de sapstromen wel doorlopen. Deze worden niet onderbroken. Erger zou het zijn als de verwondingen dwars op de stam zouden zitten. Alleen wordt het natuurlijk geen mooie stam dan, en je weet natuurlijk ook niet hoever de beschadiging nog gaat oplopen. Ik zou zelf de gaten niet gaan dichtstoppen met iets of insmeren met een dichtend middel. De boom is normaal in staat om zelf dit soort beschadigingen af te bakenen en te omgroeien. (Denk aan bomen waar een auto tegenaan is gereden). Dat bloeden is trouwens normaal voor een noot. De sapstromen komen rond deze tijd weer op gang en dat veroorzaakt het bloeden. Het is nu ook niet goed een noot te snoeien. Pas weer als de boom in blad staat! Laat het me even weten of je eigen onderzoek nog wat oplevert of hoe de boom zich in de loop van het voorjaar hersteld.
Sorry dat ook ik (en de heren) niet tot een eenduidig antwoord komen van dit is het. Het is ook lastig om zoiets te zien alleen op foto's.