geen plantis veilig voor snuitkever

• anneke Im

groot artikel in het ADkrant vanmorgen ,

,De kever vreet aan alle planten, behalve de buxus. Ze zien er gewoon niet meer uit. Als ik al mijn aangevreten planten moet vervangen, ben ik ruim driehonderd euro kwijt.’’

Drie jaar geleden ontdekte Beeftink dat veel van haar planten aangevreten bladeren hadden. ,,Ik nam een gehavend blad mee naar een tuincentrum. Daar zeiden ze dat het waarschijnlijk het werk was van een snuitkever, maar een goed middel ertegen hadden ze niet. Er waren wel wat bestrijdingsmiddelen, maar die bleken al snel te giftig en werden uit de schappen gehaald.’’

Beeftink kwam terecht bij keverexpert Silvia Hellingman. Die doet onderzoek naar de kevers en verkoopt een biologisch bestrijdingsmiddel. ,,Silvia constateerde dat er alleen bij mij al acht verschillende soorten rondlopen. Zij adviseerde mij de kevers op een biologische manier, met zogenoemde aaltjes, te bestrijden.’’ Tot nu toe heeft dat echter weinig effect. Volgens Beeftink doordat niet iedereen de strijd tegen de kevers aangaat. ,,Ze zitten natuurlijk niet alleen bij mij in de tuin.’’ In voor- en najaar moeten de aaltjes gesproeid worden. Beeftink doet dan briefjes bij de buren in de bus of zij ook hun tuin willen besproeien. ,,Als niet alle kevers worden gedood, zullen ze niet verdwijnen. Eén kever legt zeshonderd eitjes per jaar.’’

De Wapserveense insectendeskundige Silvia Hellingman legt uit dat alleen al in Nederland zo’n 600 soorten snuitkevers voorkomen. Zes soorten zijn uitheems. Twee daarvan, de otiorhynchus salicicola en otiorhynchus armadillo, zijn zeer schadelijk. Ze vreten kartels aan de bladranden en de roomwitte larven met oranjebruine kopjes maken korte metten met de wortels. Zorgwekkend vindt Hellingman dat de insekten van alle planten houden, met uitzondering van de buxus. Zij adviseert mensen die willen weten of ze snuitkevers in de tuin hebben, een omgekeerde paraplu onder een heester te zetten. Door hard te schudden vallen de kevers in de plu. Om te weten of het een schadelijke uitheemse soort is, mag de vangst naar haar worden opgestuurd.

www.biocontrole.nl

vond het wel iets om hier teplaatsen.groeten Anneke

• marja

Zou het een idee zijn om rond de planten die je lief zijn buxessen te zetten,als .z.g. keerring?

Zodat ze de wortels niet aan kunnen vreten?

T'is maar een idee.:D

gr marja

• Goof

Anneke, het is goed dat je dit bericht hebt doorgegeven, het zijn inderdaad rotbeesten die veel schade verhoorzakenen moeilijk te bestrijden,

Goof.

• Brigitte Verkuijl

klopt die krengen vreten al jaren mijn passieflora kapot:(

• heleen

Misschien een goed idee van die buxussen.

Alleen jammer dat ik niet zou hou van die buxushegjes, maar af en toe hier en daar 1, is misschien een goed idee

• Anne-Mieke

Dat heeft geen zin. Zelfs als je een buxushaagje om je andere planten heen zou zetten weerhoudt dat de snuitkever er niet van een bezoek aan die planten te brengen. Dat snuitkevers geen buxus lusten betekent n.l. nog niet dat ze er voor op de vlucht slaan. Ze slaan die buxus alleen over.

Lees dit ook eens:

http://tuin.prikpagina.nl/archief/read.php?f=60&i=120366&t=120366&v=f

• anneke Im

nu kan je zien dat ze het niet goed lezen.!

Anneke

• Plantadvies

Tegen volwassen snuitkevers valt niets te doen. Het bestrijden met gif of biologische middelen heeft dus geen effect. Vangen zoals eerder beschreven is dus een prima oplossing, helemaal als iedereen hier aan meedoet.

Plantadvies

• Anne-Mieke

Elke niet gevangen snuitkever zorgt in één seizoen voor honderden nieuwe snuitkevers. Als je niet ook de larven bestrijdt kun je dus wel blijven vangen!

Ik trek altijd een paar plastic handschoenen aan en knijp ze gewoon dood tussen duim en wijsvinger. KRAK! :D

• maria

Dit is een grote uitdaging voor vaste planten kwekers: het kweken van snuitkever-resistente planten! :D

Maria