Buxus

• N

Nou hoorde ik een tijd geleden iets over een virus in de buxus dat bladafval veroorzaakt.

Wie weet hier meer van? De oorzaak, bestrijding, besmettelijkheid, voorkomen enz.

Nina

• carin

als je googlet op cylindrocladium buxicola, dan vind je een heleboel sites. De meeste informatie vindt je op engelse en duitse sites. Je kunt de engelse sites ook vinden als je zoekt op box blight.

Je zult er niet blij van worden: de schimmel is zeer besmettelijk en luchtgedragen, kan kou en hitte verdragen, er is geen werkzaam middel bekend en sowieso zijn er geen middelen voor de particulier verkrijgbaar. Aantastingen uitsnoeien wordt vaak aangeraden, maar uit de meest recente onderzoeken blijkt dit niet effectief. Als de schimmel zichtbaar wordt, is de hele plant al aangetast. Ongesnoeide en oude, ongemeste exemplaren worden niet aangetast. Extra gevaar is er voor zwaargemeste hagen die meer dan een keer per jaar worden geknipt. De engelse sites raden aan om niet aangetaste buxus pas na juni te knippen, en zeker niet te overbemesten. Vochtige grond en beschutte plekken maken de kans op aantasting groot.

Rooien en verbranden is eigenlijk de enige optie bij aantasting. Door heel europa is de aantasting al bekend en veel monumentele tuinen en collecties in Engeland zijn al verwoest door de schimmel. Herplant is niet mogelijk, want de schimmel overleeft in de bodem. Carin

• N

Pff, daar word je niet vrolijk van. Heb er zelf (nog) geen last van maar volgens mij de vorig jaar aangeplantte buxustuin van m'n dochetr wel. Misschien zijn ze zelfs wel besmet van de kweker gekomen.

Nina

• carin

Je weet niet waar het vandaan komt. Na besmetting gaat het volgens mij best snel. Ik heb vorig jaar in een grote buxustuin in juli een klein kaal plekje gezien. Nu een half jaar later is ongeveer de helft van dit stuk tuin en dat is tientallen meters buxushagen volledig aangetast. Ik denk dat er niks anders opzit dan rooien, voordat de rest van de tuin ook wordt aangetast. In mijn geval zit er niemand met een buxustuin in de buurt en ik had ook geen nieuwe planten gekocht. Ik zag later elders in het dorp in een beschutte tuin ook aangetaste buxus in een jaren oud haagje. Carin

• N

De angst slaat me om het hart ik heb een paar prachtige grote bollen staan. Zowel in de tuin als in potten. Goed opletten dus.

Nog effe en ik ga op een appartement wonen. ;) Snuitkevers, taxuskevers, buxusvirus, luizen, black spot…… waar doe ik het nog voor.

Dat gaat weer een long (hopelijk) hot summer worden.

Nina

• Hinke

Ach op een balkon wil je toch waarschijnlijk wat leuke potten met planten (buxus) en dan heb je weer het zelfde:-):-) Maar die ‘hot summer’ mag van mij morgen wel langzaam aan beginnen:D

• N

Ja Hinke, hoewel hier de zon schijnt dus dat nare sombere weer is nu even over. Maar er komt nog meer kou aan hoorde ik vanmorgen. En op het balkon zou ik ook vast in potten gaan tuinieren.

De zomer gaat voor mij heel vroeg beginnen dit jaar. Over 10 dagen ga ik voor een maand naar Zuid Afrika. Als ik terugkom zal het voorjaar toch wel een beetje begonnen zijn?

Nina