sneeuwklokjes

• mw.lutetia

de afgelopen jaren heb ik systematisch gewerkt aan verbreiding van mijn sneeuwklokjes;het resultaat is nu dat ik elke keer dat ik naar onze moeder van bijna 104 jaar een bosje sneeuwklokjes meeneem met wat stengeltjes van de gele dovenetel er tussen.dat oogt wat joyeuser waardoor ik ze in een wat breder vaasje kan zetten;een vaasje dat mijn zusje gemaakt heeft;zij is pottenbakster en maakt ook prachtige tulpenvazen.Moeder is zo blij met elke keer die sneeuwklokjes en de forsytsia die ik al tevoren geplukt en in mijn kas tot in dikke knop heb gebracht!ik heb zelf dan nog steeds tientallen sneeuwklokjes staan;er zijn ook al een zestal winterakonieten in knop verschenen;zelfs in mijn donkere ,onverwarmde garage beginnen planten al uit te lopen!!!!!!!luut

• Mike

Nou luut, - leuk verhaal, - spreekt tot de verbeelding en velen zullen zich er in herkennen. Ook ik. Maar ik heb ook nog steeds een beetje een kater van de reactie van u op een eerdere post/reactie van mij ivm het woord ‘schat’. U stelde mij toen in een soort kwaad daglicht neer, en dat vond ik bepaald niet leuk. Nooit een reactie vernomen van u op de posts die daaromtrent volgden. Jammer wel. Gemiste kans, ergens. Van een sneeuwklokjesliefhebster had ik wel anders verwacht.

Maar goed, geniet maar van die sneeuwklokjes, samen met uw moeder.

Mike

• mw.lutetia

dag mike,

dank voor je reactie;zelf voel ik me heel onprettig als iemand buiten mijn familie kring me zo aan zou spreken;en van een aantal vriendinnen weet ik dat ook,ik vind het vervelend dat je je gekwetst hebt gevoeld;we kunnen er beiden van leren;ik in ieder geval,door een volgende keer minder scherp te zijn en iets voorzichtiger te formuleren.prettige dag!luut

• jolanda

wij zijn afgelopen oktober verhuisd naar een boerderijtje met een giga tuin, er staan heel veel struiken en heesters in , maar ik kan nog geen sneeuwklokjes ontdekken, en ik had er zoveel! gelukkig heb ik direct in oktober een aantal crocussen en narcissen geplant, voor de zekerheid :D!

• Margriet

Als je volgend jaar wèl sneeuwklokjes wilt, Jolanda, kun je het beste op dit moment sneeuwklokjes “in the green” kopen. In een potje of gewoon vragen bij mensen waar heel veel klokjes staan of je een polletje mag krijgen of kopen.

Als je bolletjes plant in het najaar zijn ze vaak al verdroogd en komt 75% niet op. Sneeuwklokjes mogen niet uitdrogen als bolletje. (zijn dat vaak wel, de tijd tussen rooien en weer planten is gewoon te lang)

Bij het kopen als plantje ben je wel ietsje duurder uit maar je weet in ieder geval zeker dat alles volgend jaar weer opkomt en zich heerlijk gaat uitbreiden.

Groeten, Margriet.

• carin

en als je nergens nu sneeuwklokjes kunt vinden, dan kun je ze ook bestellen bij sneeuwklokjeshoeve Vertrouwen. Die versturen klokjes in the green in een plat doosje, dat in de brievenbus past. Werkt wel goed, maar zijn zeker niet goedkoop! Overigens breiden in mijn tuin de grote turkse sneeuwklokjes, die ook al vanaf begin januari bloeien, zich stukken beter uit dan de kleine bekende sneeuwklokjes. Kan ik dus ook echt aanraden. Carin

• maria

Ik heb hier toevallig de verpakking nog van de sneeuwklokjesbolletjes die ik in december als restant heb gekocht en geplant: 30 stuks Galanthus Elwesii.Die bollen hebben dus wel enkele maanden in de winkel gelegen.

Zoals altijd, heb ik ze in potten geplant. En dat is omdat ik het idee heb dat de muizen er nogal eens vandoor gaan met pas in de volle grond geplante bolletjes.Als ze zich eenmaal gevestigd hebben en de wortels met elkaar verstrengeld zijn nemen de muizen ze blijkbaar niet zo gemakkelijk meer mee.

Van die dertig stuks bloeien er nu 25, de overige vijf hebben alleen groen geproduceerd. Ik laat ze nog een jaar in de potten staan en ze gaan dan in 2010 na de bloei de grond in.

Deze methode bevalt me beter dan het direct in de volle grond planten van sneeuwklokjesbollen.En het is heel wat voordeliger dan die sneeuwklokjes in het groen!!

En inderdaad, het splitsen van de pollen na de bloei is ook een prima methode voor vermeerdering.

Maria

• carin

De elwesii zijn dus de turkse klokjes die ik bedoel. Al mijn turkse klokjes zijn afstammelingen van één polletje dat ik ooit kocht, dus ik heb ze nooit als bollen geplant. Met het planten van bollen van de gewone kleine sneeuwklokjes heb ik dezelfde ervaring als margriet: veel komen er niet op, ook als je ze oppot. De bollen van elwesii zijn ook groter, misschien heeft dat er ook mee te maken? Carin

• Tim

Het is wel wat met die klokjes. Ook ik heb er een aantal van geplant en nu zijn de tulpen al verder uit de grond dan de klokjes. Jammer

• Marie

Dit weekend 14/15 febr. is er Sneeuwklokjesgala op de Zaanse Schans mocht je in de buurt wonen. Zelf kijk ik ook wel eens op MP. of iemand uit de buurt ze te koop aanbied uit eigen tuin.