ingevroren struik

• Lieny

We hebben in onze voortuin 2 vibernums tinusstaan,en helaas zijn ze deze winter ongeveer tot de helft bevroren.

Het blad is bruin vanaf de kruin tot halverwege.

Het heeft hier in Noord-Limburg erg hard gevroren,ik wist niet,dat ze daar niet tegen konden.

Wat kan ik er het beste aan doen,als het niet meer vriest?

Het dode hout eraf snoeien??

Wel heel jammer eigenlijk.

Ik ben benieuwd,wat in deze wijsheid is.

groetjes,Lieny

• mw.lutetia

inderdaad nog even wachten tot de vorst voorbij is.jammer,hoor!luut

• maria

Na de vorstperiode flink insnoeien en wat mest geven dan groeit hij wel weer uit.

Viburnum tinus is niet goed winterhard op onbeschutte plaatsen.Even een rietmat er tegenaan zetten als het hard gaat vriezen en vooral bij harde oostenwind.

Maria

• carin

In limburg zie je overal bevroren struiken. De tinussen zijn overal bruin, maar ik zag laatst dat heel veel wintergroene soorten daar door de vorst aangetast zijn. Laurier, liguster, euonymus, photinia; allemaal bruin. Veel zal wel goedkomen in de lente, maar mooi is anders nu. Carin

• Lieny

Carin,je zegt:“veel zal wel goedkomen”bedoel je dat ik er beter niets aan kan doen??

Wat ik vreemd vind is,de laurierstruiken die in de buurt staan zien gewoon groen.

groet Lieny

• ria

Wat maakt het toch een verschil waar je woont. Bij mij in Noordholland staat de Viburnum tinus er prachtig bij. Tot nu toe heb ik geen vorstschade kunnen ontdekken. Maar ongetwijfeld zal ik bij het opkomen van de vaste planten wel voor verrassingen komen te staan.

Het valt me op dat de Hamamelis nog nooit zo overdadig in bloei heeft gestaan als deze winter. Hebben jullie die ervaring ook?

Groten,

Ria

• Lieny

onze hamamelis staat nog niet in bloei,is altijd later als op andere plaatsen,omdat hij wat minder zon krijgt,maar nu al typende bedenk ik me,dat hij misschien ook wel last van de vorst heeft gehad??Wat suffig van mij,ik ga hem morgen eens heel goed bekijken!!

groetjes,Lieny

• Margriet

Ja, hier ook een overdadig bloeiende toverhazelaar. Echt mooier en voller dan andere jaren. Misschien doet die vorst hem wel goed.

De Viburnum B. Dawn is ook mooier, veel meer bloemen.

En de Prunus autumnalis bloeit voor de tweede keer. In november al en nu weer.

Het begint al wat te worden! :-)

Gr. Margriet.

• maria

Ik heb de laatste jaren meerdere viburnum tinus in (grote) potten geplant, en die staan op verschillende plaatsen.Zo heb ik iets bloeiends bij de voordeur en voor de ramen gedurende de winter.

De planten die op de felle noordoostenwind staan heb ik deze winter bij noord-oostenwind en vorst tijdelijk afgedekt met een rietmat.Andere staan min of meer beschut door hagen, maar allemaal bovengronds in gewone plastic containers.Ze zien er allemaal prachtig uit terwijl er vorig jaar toen ik die rietmat er niet overgegooid had, een aantal flinke bladschade hebben opgelopen.Ik denk dus dat het vooral de koude drogende wind is waardoor de schade ontstaat.

Overigens herstelden de beschadigde planten zich prima.

Maria

• Lieny

De hamamelis begint te bloeien!!!!!!!Helemaal blij vanmorgen,heel schuchter beginnen de bloemblaadjes zich te ontvouwen!!Geweldig,mijn dag kan niet meer stuk!!

Fijne zondag,Lieny