ingevroren struik

• Hinke

Vorige week zag ik een Hamamelis in volle bloei, prachtig maar die stond dan ook tussen de bebouwing, bij mij zaten er toen pas een paar bloemetjes aan.

• joan Hinssen

Auteur: Joan Hinssen (—.direct-adsl.nl)

Datum: 15-02-2009 16:54

hallo, ook ik hebhier in noord limburg een bevroren viburnum en was op internet aan het zoeken wat te doen, op deze site dus het antwoord al gevonden.

geldt hetzelfde advies, terugsnoeien, ook voor mijn bonte eonymus?

mijn hamamelis bloeit nu in ieder geval vroeger dan anders en idd erg mooi

groet, Joan

(had per ongeluk een nieuw bericht geplaatst ipv te koppelen, sorry, 1e bezoek)

• theo

Laurierstruken reageren per soort op vorst, de een kan er goed tegen de ander (veel) minder.

• Lieny

Ja,dan is het wel begrijpelijk,deze zijn de fijnere soort,met de smalle langwerpige bladeren.

De naam ervan weet ik niet.

groetjes,Lieny

• carin

De bevroren struiken die ik in Limburg, stonden bijna allemaal gewoon beschut, in een besloten tuin, vaak tussen hagen. Het is inderdaad vaak drogende wind die in de winter planten beschadigt, maar het maakt natuurlijk ook uit dat het in Limburg -20 is geweest en dat is kennelijk toch heel iets anders dan -10, waarbij je die schade nog niet hoeft te verwachten. Daarbij was het in die vorstperiode erg rustig qua wind, dus deze keer was het niet de wind die de schade veroorzaakte, maar de extreem lage temperatuur. Overigens is van de viburnum tinus bekend dat hij vorstgevoelig is, dus de schade bij deze struik is natuurlijk niet onverwacht.

Carin