waarom?

• karin

We hadden net een kleine discussie aan tafel.. waarom mag gekookte groente niet op de composthoop? (de zuurkool werd er bijna heengebracht :) )

ben het net gaan opzoeken op internet,overal staat dat het niet mag,maar nergens staat waarom niet.. Volgens mij had het te maken met het proces wat niet snel of niet gaat..maar ja..in ons lichaam composteerd het toch ook?? (volgens mijn man en zoonlief)

wie kan me helpen hiermee?

• Fred

Ik weet niet of het wel met het composteerproces te maken heeft. Ik weet wel dat etensresten ongedierte als ratten en muizen aantrekken en om die reden gooi ik die restanten dus zelf al niet op de composthoop.

FRed.

• maria

Gekookt voedsel in grote hoeveelheden gaat rotten en werkt het composteringsproces tegen. In je darmen vindt ook niet een composteringsproces plaats, daar zitten totaal andere bacterien in..Maar een enkel gekookt aardappeltje kun je gerust op de composthoop gooien, hoewel dat inderdaad ratten aantrekt.Je mag gekookt voedsel wel in de groencontainer gooien omdat het daar slechts een heel klein deel van de totale hoeveelheid is.

Maria

• paula

Dat van die ratten staat in een boekje dat ik eens gelezen had over compostering. Schillen van mandarijnen en sinaasappels mogen er ook niet op vanwege de anti-schimmelmiddelen die ze daar op spuiten.

Paula

• maria

Ook zonder een boekje kun je wel merken dat onbedekt voedsel muizen en ratten aantrekt!Ik hoef er hier niet lang op te wachten ! Je kunt er zelfs een schrobbering van de gemeente om krijgen.

Maria

• karin

Ok,bedankt voor jullie antwoorden..

van de ratten enz had ik wel al gedacht,maar we hebben een gesloten bak,daar komen ze niet in..

ik ga het met mate toevoegen…

• Scorpio

Ik heb op het moment geen compostbak meer, enkele jaren geleden nog wel

Wij gooiden nooit (echt helemaal niet) ook maar het kleinste stukje gekookt eten in de bak. Onze buren hadden dezelfde bak en gooiden er wel kleine hoeveelheden gekookt voedsel in.

Onze compost rook heerlijk, alsof je verse bosgrond in de tuin had gegooid.

Zodra de buren de compost in de borders hadden gegooid… moest je twee dagen deuren en ramen houden vanwege de stank!

• Scorpio

…deuren en ramen gesloten houden.

Dát wilde ik schrijven. :)

• maria

Ja, met name het rottingsproces van eiwithoudende producten kan flink stinken! En inderdaad, een goed opgebouwde composthoop stinkt niet.

Maria

• maria

Een goede compostbak heeft wel gaten, nl. aan de onderkant.Ik gebruik een paar van dergelijke bakken om onkruiden in te gooien die ik niet op de open composthoop wil gooien(bv Jacobskruiskruid).In die bakken vind ik af ent oe wel eens een muizennest.

Maria