Gazon en verzorging

• Jan-Willlem

Gazon en de verzorging nummer 1.

Het gazon bestaat als het goed is uit een aantal grasrassen die geselecteerd zijn op sterkte , groeisnelheid, kleur en beloopbaarheid. Het moet onkruidvrij zijn omdat wij dat zo willen maar hier en daar een bloempje er in kan ook maar dan spreken we over grasveld. Wat is er mooier voor een kind dan het uitblazen van een uitgebloeide paardebloem of een kransje vlechten van madeliefjes ?Maar goed.

Wat gebeurt er allemaal met en onder het gazon.

In het najaar vegen of blazen we het gazon bladvrij en dan blijven er blaadjes half in de grond staan. Dat doen de wormen en daar moeten we zuinig op zijn ; op die wormen, want die houden de grond onder het gazon open. De wormen maken gangen en verteren plantenresten. Ze scheiden ook wat slijm af en daardoor blijven de gangen langer open . Heel belangrijk voor waterafvoer en tegelijkertijd voor verse lucht en dus zuurstof in de grond. Het regenwater loopt door de gangen weg en daar achteraan wordt verse lucht de grond ingezogen.

Verticuteren wordt veel gedaan en dat is dan nodig omdat in de zomer veel gemaaid is en de gemaaide grassnippers zijn blijven liggen onder het motto van mulchen is goed voor het gazon en dat is ook zo als er gemaaid wordt als het echt droog is. Als het maar iets vochtig is verdroogd het gemaaide niet en gaat een viltlaagje vormen. Dat moet er in ’t voorjaar weer af. Dit kan voorkomen worden door in de zomer het gemaaide gras op te vangen of met een stevige grashark het maaisel op te ruimen en dat op de composthoop te doen.

Met verticuteren wordt geprobeerd ook het mos weg te krijgen en dat lukt vrijwel nooit want mos groeit meestal op plekken waar het gras niet wil. Daarna wordt met mosbestrijder het mos te lijf gegaan met chemische middelen. In bijna al die middelen zit ruwijzer sulfaat en dat is nogal giftig. Dag wormen! Het gaat nog verder. Vogels gebruiken mos in het nest. Eitjes die op het vergiftigde mos gelegd worden komen niet uit of de jonge vogeltjes worden mismaakt geboren en die zijn voor de poes of eksters. Geen mosbestrijder gebruiken in het voorjaar, liever helemaal niet. Bekijk het ook eens anders; waarom moet dat mooie mos weg ? Het is groen, vraagt geen onderhoud en loopt lekker. Probeer het maar.

Volgende keer nog iets over het gazonleven.

Belangstelling ?

Jan-Willem

• maria

Leuk verhaal, Jan Willem!

En ik kan prima met je meegaan.Ik heb een grasveld met bloemen, veel leuker dan zo'n biljartlaken.Als de madeliefjes bloeien maai ik er altijd een J of een V in, dat vinden kinderen leuk.Gelukkig heb ik dank zij goede organische bemesting geen last van mos.Het beetje dat er in zit verdwijnt wel in de zomer.

Maria

• bert

Wacht met belangstelling op volgend stuk. Bert

• Lieny

Jan-Willem,wat fijn om te horen,dat mos niet erg is.

We hebben een heel groot grasveld met best wat mos,en hebben hier nooit iets voor of tegen gedaan.Iedereen die het ziet zegt,dat moet je eruit halen,en nou hoor ik dat het helemaal niet nodig is,fijn toch een goede feeling hiervoor gehad.

We besproeien het gras ook nooit,tegen de droogte.

Dat komt zo,toen we in 2002 in Australie bij onze dochter waren,was hun gras helemaal geel/bruin.Het had maanden niet geregend Ik dacht dood,maar nee.

Toen we een paar mnd verder waren en het geregend had werd het weer groen.

Mij werd duidelijk,dat al dat beregenen niet hoeft,gras gaat echt niet snel dood.

En wormen,zitten hier veel,dat zien we aan de kleine hoopjes zand,die tussen het gras liggen,en de vogels,die er soms wormen uit trekken,en de mollen die regelmatig komen.

Ik zie,zoals Bert,uit naar je volgend stuk!!

groet,Lieny

• Viola

Jan-Willem, ik meld me ook aan voor deze schriftelijke cursus grasbeheer.

Heel leerzaam!

Viola

• Hinke

Mijn gras beheer bestaat uit maaien, het maaisel laat ik liggen en verder doe ik er nooit iets aan. Langs de randen van de beukenhaag groeit steeds meer mos, madeliefjes heb ik ook en…. en….. en ook nog wat gras:-) Het is groen en dat is mooi genoeg!!:D:D

Hinke.

• Fred

Mos kun je niet bestrijden, wat men ook beweert!

Het enige wat je kunt doen is zien dat je het voorkomt, de omstandigheden zodanig maken dat mos er geen heil in ziet om juist in jouw gazonnetje een plekje te zoeken. Mos vraagt om schaduw, vocht en zure grond. Als die drie factoiren er zijn kun je erbij gaan staan wachten. Bestrijden, bv kalk strooien, helpt dan wel tegen de zure factor, maar de schaduw en het vocht werk je daar niet mee weg. Heb je dus zo'n plek die “mosgevoelig” is, zet er dan schaduwverdragende planten is, maar probeer niet om er tegen beter weten in een gazon van te maken. Ook onder die heesters komt dan mos en daarmee help je de genoemde vogeltjes toch nog aan hun nestmateriaal.

• Margriet

Ach, mensen willen gewoon dat iets het doet op de plek waar ZIJ dat willen.

Of dat voor de plant (of het gras) ook de beste plek is, daar wordt meestal niet naar gevraagd.

En zo ploetert Nederland voort……gras in de schaduw, hosta's in de felle zon en Camellia's op de koude oostenwind.

Geeft niks, zo blijven we draaien met zijn allen. ;-)

Overigens doe ik er zelf hard aan mee, ben zo eigenwijs als ik groot ben. Met soms belabberd resultaat en soms verrassend goed resultaat. Niet alles wat in de boeken staat moet je meteen als waarheid aannemen. Uitproberen en dan pas afschieten, daar ben ik een groot voorstander van.

Bij gras ligt het iets anders, dat is al zo uitgebreid getest door iedereen…….

(zie boven bij Fred). Als je dat in de schaduw en op vochtige grond zaait, moet je een mosliefhebber gaan worden.

Ik kijk nu al uit naar alle mensen die straks op het prikbord komen met de “gras” vragen. Hihi.

• martine

Leuk verhaal, ga zo door!

• kuuk

Hallo Jan-Willem,

Kijk, daarom vind ik dit prikbord zo fijn. Zo leren we nog eens wat. Wat mij betreft wacht maar niet te lang met de volgende ronde “gazonleven”.