Leilinde of laurierlinde??

• maheke

Hallo Allemaal,

Wij willen boven onze achterschutting linde's plaatsen.

( omdat wij dit mooi vinden maar ook tegen evt. inkijk ).

Nu was ik vanmiddag bij een boomkwekerij en daar hadden ze ook laurierlinde's

Deze hebben het voordeel dat ze ook s'winters groen blijven.

Daarentegen zijn ze bijna 3x zo duur als een leilinde.

Heeft iemand ervaring met deze laurierlinde?

Krijg je wel een mooi bladerdek?

Graag jullie reactie.

m.vr.gr.

maheke

• maria

Bedoel je een laurierkers?

Maria

• aatje

ik zou dan voor de laurier gaan, dan is het tenminste t hele jaar groen……..

maar ja kan niet in de portemonee kijken bij een ander, en dan ook nog de recessie

• maheke

Nee, de hovenier noemde het echt een laurierlinde.

het was een nog vrij nieuw soor linde.de blaadjes leken ook precies op die van een laurierboompje.

• Fred

Er is verschil tussen boomkwekers en hoveniers, totaal verschillende disciplines. Ik denk dat je de zaken dooreen haalt, of die hovenier/kweker, maar een laurierlinde bestaat eenvoudig niet.

Wel een leilaurier, ofwel een laurier die geleid is. Deze bomen zijn nog niet erg lang verkrijgbaar, het is (weer) een geintje van een kweker, “eens zien of dat werkt” dus het is nu moeilijk te zeggen of het op termijn wat kan worden. De meeste laurieren, de echte dan, zijn hier niet 100% winterhard en als je het slecht treft kan het zijn dat je dure bomen maar kort meegaan. Ik wens je succes bij het nemen van een beslissing.

• maheke

Je hebt gelijk Fred, het is inderdaad een leilaurier.

Zoals de boomkweker al zei is deze nog vrij onbekend.

De bomen die bij de kweker stonden hadden de gehele winter al buiten gestaan en waren mooi groen.

Het blijft natuurlijk veel geld en daarom vraag ik ook op het forum naar ervaringen van anderen.

Hoop dat er eentje is, die al zo'n leilaurier heeft.

• Anne-Mieke

Als die leilaurieren deze hele winter buiten hebben gestaan zou ik me over hun winterhardheid geen zorgen maken.

Grootste nadeel van leilindes is dat die heel vaak onder de bladluizen zitten. En die produceren dan van die vieze plakkerige honingdauw waardoor alles wat zich onder de bomen bevindt smerig wordt.

• Mariëtta

Een “ware” Laurierplant heet Laurus. Dat is een Mediterrane soort.

Een Laurierstruik is een Prunus Laurocerasus. Dat is een Hollandse winterharde heester. Alleen het jonge schot is gevoelig voor vorst. Daar zijn verschillende ondersoorten in bijvoorbeeld de Rotundifolia en de Caucasia met meer langwerpiger donkerder blad.

foto Rotundifolia http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AJ8HPQYF.jpg

en aan leirek http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R3Y4EHYG.jpg

img screen <“http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R3Y4EHYG.jpg”>

groeten, Mariëtta

• maria

Je krijgt dan het zelfde effect als met andere wintergroene hagen, zoals bijvoorbeeld tuya. Dat lijkt me nogal statisch, een soort schutting op palen.En waarschijnlijk niet geschikt voor vogels om in te nestelen.Maar smaken verschillen.

Dat zulke struiken kostbaar zijn lijkt me logisch.Ze hebben heel wat jaren nodig gehad om op hoogte te komen.En er zal toch een stevige stam gekweekt moeten worden.Nieuwe producten zijn altijd eerst erg duur en pas als het blijkt te voldoen, komen er meer kwekers en meer aanbod en zakt de prijs.

Hier in het noorden wordt laurierkers veel gebruikt als erfafscheiding.Maar deze plant ken ik niet, we lopen hier altijd een beetje achter, oftewel: we kijken de kat eerst uit de boom, of zoiets wel stand houdt.En kopen dan pas als het product goedkoper wordt door een groot aanbod.:)

Maria

• Teuni

Als je het hebt over dat je leibomen mooi vind lijkt me een leilinde een betere keuze

Het blad van de laurier vind ik persoonlijk niet bij een leiboom passen. Ik denk dat het veel uitlopers krijgt en breed uitgroeit en één grote groene bos wordt.

gr. Teuni