vogelleed

• Anne-Mieke

Tsjééé, wat ik vanmiddag toch heb meegemaakt….

Ik zat binnen aan tafel wat te lezen toen ik ineens een doffe klap hoorde. Bleek er een spreeuw tegen het slaapkamerraam gevlogen te zijn. Hij was in de tuin terecht gekomen, maar toen ik naar hem toe liep ging hij er vandoor. Waarschijnlijk nog flink dizzy van de klap, want hij fladderde eerst tegen de schutting aan, toen tegen de achtergevel van het huis en vervolgens klampte hij zich met z'n pootjes vast aan het hoekje van de muur net boven de keukendeur. Daar bleef hij even hangen. En terwijl ik vlakbij naar hem stond te kijken en eigenlijk nog aan het afwachten was wat hij zou gaan doen, kwam er plotseling vanuit het niets een sperwer rákelings langs m'n hoofd gevlogen, griste in de vlucht met z'n klauwen die spreeuw van de muur en ging ermee vandoor! Het gebeurde echt in een fractie van een seconde en vlak voor m'n ogen!

Ik heb daarna dus nog wel een paar minuten als aan de grond genageld gestaan van pure verbijstering. Wat een ervaring zeg!

• Teuni

Zo, dat is heftig zeg. Ik hoor steeds vaker dat sperwers in tuinen komen. Deze spreeuw was een makkelijk slachtoffer en dat hebben ze goed in de gaten.

Ik snap je verbijstering. Je gelooft je eigen ogen niet.

gr. Teuni

• bert

Bij ons is de sperwer ook behoorlijk bezig. Gisterochtend pakte die een geelgoors precies op het moment dat mijn vrouw naar buiten keek. Een vreselijk rot gezicht als dat beestje in de poot van de sperwer wordt meegenomen. Binnen hoor je ze gelukkig niet schreeuwen. Later op de dag wordt een musje gepakt. Roofvogels moeten ook eten maar wij vinden het een rot gezicht. Momenteel zit de sperwer weer te loeren en zal hem even wegjagen. Boerderij bert.

• Hinke

Ik heb de sperwer hier afgelopen week ook al weer in de tuin gezien, gelukkig nog zonder prooi, leuk is dat natuurlijk niet met prooi maar wel natuurlijk:-):-)

Hinke.

• Jalos

Bij mij in de tuin gebeurde het zondag ook.

Gelukkig heb ik niet het daadwerkelijke moment gezien maar wel dat hij zijn prooi begon te plukken in mijn tuin.

Zij moeten ook eten, ik weet het maar dat was niet mijn bedoeling van het bijvoederen van de vogeltjes in mijn tuin.

Heb er nog wel foto's van gemaakt, zo vaak zie je nou ook weer niet zo'n vogel in je tuin maar van mij hoeft hij niet weer langs te komen.

( wie foto's van de sperwer wil zien check mijn log )

• theo

Voor die sperwer een geluksdag! :D

Die moeten toch ook te eten hebben? ;)

Mooi dat je dat zo meemaakte, AnneMieke, en toevallig zag ik er verleden week ook een sperwer gaan, achter de mussen aan.

Zo is de wereld. :( Wat is de natuur toch wreed hé? :D

• Brigitte Verkuijl

Kan zijn natuurlijk dat die sperwer die spreeuw al op de hielen zat en hem in de gaten hield. En na de klap was de spreeuw lekker dizzy en zag die aperwer alsnog zijn kans…

• christine

vraagje voor Jalos: Hoe check ik jouw log??Is abacadabra voor mij.vr.gr.Christine

• Jalos

Er staat een knopje info achter mijn naam daar vind je de link naar mijn tuinsite.

Maar bij deze de directe link naar het sperwerverhaal : http://onzetuin.web-log.nl/onzetuin/2009/02/sperwer-accipit.html

• christine

dankjewel, ga het proberen! wat een lang verhaal zeg, maar t komt vast wel goed., christine.