aangelopen Haan

• karin

Nog een vraagje, sinds een paar dagen loopt er een haan in mijn tuin rond, hij komt waarschijnlijk uit een stukje bos uit de buurt waar staatsbosbeheer aan het uitdunnen is. Zou hij veel schade aan de tuin aanbrengen, door bijvoorbeeld pioenrozen die net hun neus laten zien weg te pikken of valt het wel mee?

Ik vind het eigenlijk wel gezellig maar ja als hij al mijn opkomende planten opvreet vind ik het toch iets minder.

• Miep

ja, ik ben bang voor je dat hij heel veel wegkrabt en pikt. Kippen zijn gek op rommelen en wroeten. Kan je hem vangen en elders bij de buren over de heg donderen?

• karin

nee dat gaat niet, want hij loopt nu ook al bij de buren en kan gewoon onder de heg door en verder zitten we midden in de polder dus daar hij heeft hij geen beschutte plekjes. misschien dat de buurman hem gaat vangen, ik hoop het dan maar, toch jammer

• Tuinprins

Is waarschijnlijk gedumpt door mensen die zijn gekakel beu waren. Hanen kom je aan de straatstenen niet kwijt ( bij wijze van spreken!) dus dan worden ze maar in het buitengebied los gelaten. Ik ken iemand met een klein dierenparkje en die persoon komt ook wel eens een “verdwaalde” haan tegen.

Kippen kunnen ontzettend wroeten dus het is niet verstandig ze gewoon vrij rond te laten lopen. Tenzij je een grote natuurtuin hebt en de beplanting van dien aard is dat wat gekrab en gepik geen kwaad kan.

Gegroet, de tuinprins

• maria

Inderdaad, dat is een gedumpte haan.Ze worden veel losgelaten “in de vrije natuur” door van die helden die ze niet zelf willen doden. Vervolgens worden ze meestal door vossen gepakt.Dus laat maar lopen tot die vos komt. Ik heb er hier wel eens een stuk of vier gehad, die waren binnen een week verdwenen.

.Eén zo'n beest maakt wel wat schade maar dat valt meestal wel mee.En ze eten heel veel ongedierte op!In Winschoten in het rosarium had men een paar jaar geleden wel 20 hanen rondlopen als ongediertebestrijders.Of dat nog zo is, weet ik niet want ik ben er een tijdlang niet meer geweest.

Maria

• VleerKipje

Nou ja zeg, lekker lomp!

Geef het beestje een beschut plekje voor 's nachts, schoon water

en kippenvoer….da's wat menselijker ;-)

• aatje

Hoezo over de heg donderen…………en dan de buren er mee opzadelen?

Snap hier niets van, de tuin is jullie heilig….en een levend wezen gaan we zo mee om, leg dat maar eens uit…

• ria

Ik snap hier ook niets van. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik “over de heg donderen” las. Maar het staat er echt.

Arm beestje…….

Ria

• karin

Nou ik geloof dat ik hem maar lekker laat lopen, was toch niet van plan om“ hem over de heg te donderen”. Als ik tere plantjes zie dan ga ik er maar sateprikkers of zo om heen zetten. Ik voer hem al bij en water drinkt hij al uit de vogeldrinkschaal. Het kukelekueen vind ik ook wel leuk, lekker landelijk. Ik denk dat ik hem maar Harrie noem zolang hij hier rondloopt. Ik zal eens proberen hem op de foto te zetten. Er zitten hier wel sperwers die ook duiven vangen, zouden die ook nog grotere beesten pakken zoals harrie de haan?

• maria

Of sperwers een haan pakken weet ik niet.Haviken en buizerds doen dat wél.Het is wel gezellig zo'n haan op je erf.

Maria