vervolgvraag (oude druif)

• Jan

Geachte ‘groene’ vrienden,

Enkele weken geleden heb ik hier al een oproep gedaan voor tips om ons terras fleurig en geurig aan te kleden. Het resultaat hiervan is dat er inmiddels op het terras een mooie grote pot staat met daarin twee Nandina's domestica (Hemelse Bamboe). Ook staan er inmiddels twee met (bemeste) aarde gevulde halve portvaten te wachten op hun nieuwe bewoners (Toscaanse Jasmijn). Ik denk dat deze nieuwe bewoners zich over circa twee weken bij ons komen vestigen.

Nu zag ik onlangs bij een tuincentrum een oude druif staan (in een oude specie emmer). Het lijkt mij leuk om zo'n oude druif ook op het terras te plaatsen. Ik vraag mij echter af hoe lang je een oude druif in een pot goed houdt. Moet zo'n druif niet in de volle grond? Wie heeft er advies?

Dank.

Jan

• paula

Een druif hoort niet in een pot!! Hij maakt wortels die meters diep de grond in gaan. Daarom doen ze het zo goed op de (ogenschijnlijk) kurkdroge hellingen van de wijngebieden.

Paula

• carin

Komt die toscaanse jasmijn dan uit een kas? Want dan zou ik nog zeker een tijd wachten met hem in de bakken planten. Half maart is voor een plant, die als kuipplant is opgekweekt in volle warmte veel te vroeg om buiten te staan. Als je plant uit een koude kas komt, is het wat anders. Dat kun je eenvoudig zien: als de plant nog geen jonge scheuten heeft, dan is hij nog in rust en komt hij uit een koude kas. Zit hij vol in het jonge blad, dan komt hij uit de warmte en kun je beter wachten tot april. Carin

• Jan

Paula & Carin,

Dank voor jullie reactie.

Groeten,

Jan

P.S. Dus geen druif op het terras