Chinese Calyx Canthus ?

• Luna

Wie hier iemand misschien wat voor plant de Chinese Calyx Canthus is ? Ik kan er geen planteninfo over vinden, slechts minieme stukjes informatie waaruit ik kan afleiden dat het een boom is en dat ie in de lente geel (of dieproze?) “bloesem” heeft en dat de bloemen gedroogd gebruikt worden als ingredient in thee of voor geneeskrachtige doeleinden.

Ik heb hem besteld om te planten in pot en dan kijken wat het wordt maar wat extra info zou heel erg welkom zijn.

Luna

• maria

Bedoel je niet :Calycanthus? Daarover is voldoende informatie te vinden met google of kijk even bij Esveld.

En de leverancier zou natuurlijk ook informatie moeten kunnen geven.

Maria

• Luna

Hoi Maria,

had gekund en ik heb het nagekeken maar het is geen calycanthus. De Calyx Canthus doet me trouwens denken aan toverhazelaar. Die staat er op dit moment ook zo mooi bij.

Calycanthus

Calyx Canthus

• maria

http://www.alibaba.com/product-gs/208487149/calyx_canthus_Dry_flower.html

Dit is hem dan.Het is de eerste link die ik heb aangeklikt, misschien zijn er nog wel meer.Zoeken met google op het internet.Hier staat m.i. wel wat bruikbare informatie.

Maria

• Ben

Kennelijk doelt men in dit artikel op de gedroogde gele bloemen van Chimonanthus praecox, een heerlijk geurende winterbloeier. De bloem lijkt iets op die van de Calycanthusbloem (ned.naam:specerijstruik) , deze bloemen zij rood en iets groter.

gr. Ben.

• Tuinprins

Naar aanleiding van de foto denk ik ook dat het hier gaat om de gedroogde bloemen van de Chimonanthus praecox. De bloemen ruiken erg lekker en ook de wortels van deze struik zijn aromatisch.

De Chimonanthus is geen plant voor in een pot. Hierin willen ze niet groeien en gaan al snel kwijnen. Chimonanthus wordt in de volle grond gekweekt en alleen voor de verkoop in een pot gedrukt.

Verder kan ik melden dat het een aantal jaren duurt voor Chimonanthus gaat bloeien, meestal tussen de 5 en 7 jaar. Persoonlijk vind ik de sierwaarde van deze struik te beperkt voor een doorsnee tuin. Het blad is niet bijzonder en van maart tot december staat de plant saai te wezen. Voor bloei in de winter zou ik toch eerder kiezen voor een toverhazelaar (die dit jaar erg lang staan te bloeien!).

Onder welke naam heb je deze plant trouwens besteld? Calyx Canthus lijkt mij een ongeldige naam. Het kan goed zijn dat je een Calycanthus of een Sinocalycanthus thuis krijgt.

Gegroet, de tuinprins

• Luna

Ja, ik had al gezocht met google voordat ik mijn vraag stelde en ja, ook deze info heb ik gezien maar helaas vond ik te summier. Vandaar dat ik dacht hier misschien meer verwijzingen te vinden……

• Luna

Ik heb besteld onder “Chinese Calyx Canthus”. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18159

De site is chinees van oorsprong en de plant/zaden komen daar ook rechtstreeks vandaan. De reden dat ik graag meer info wil, is dat ik toch voorzichtig ben met planten uit het buitenland. We hebben al genoeg “buitenlanders” (geen mensen bedoeld maar planten!!) die hier een paradijs aan groei-omstandigheden vinden. Hoe mooi ook, ze horen hier niet. Ik geef een voorbeeld : Canadese gulden roede.

• Tuinprins

Als ik het goed heb gezien krijg je een paar zaden van Chimonanthus die je zelf moet proberen op te kweken tot een plant. Ik dacht dat je een plant had besteld bij een kweker of tuincentrum.

De Engelse tekst op het blik is ‘steenkolen engels’ en de naam ‘Calyx Canthus’ is het resultaat van een onjuiste vertaling.

Gegroet, de tuinprins

• Luna

Chimonanthus ?! Dankjewel Tuinprins.

Ik had al een vermoeden dat de naam aan slechte vertalers te danken was. Nu weet ik het tenminste zeker.