Jasminum officinale

• Marin

Hallo, kan iemand mij een tip geven waar ik Jasminum officinale kan kopen? Ik heb een grote boerenjasmijn op mijn balkon, maar die begint helaas af te sterven. Ik begrijp dat de Jasminum officinale langer bloeit, wanneer en waar zou die te koop zijn? (woon in het midden van het land) Bedankt, M

• mw.lutetia

die u zoekt is niet geheel winterhard;zal binnenkort in alle tuincentra te koop zijn;de mijne staat nu sinds een week in volle knop weer buiten.heb'm in de afgelopen maanden in de kas gehad,waar de temperatuur 5-6 graden is.luut

• Marin

Bedankt! De Jasmijn ik nu heb staan is bij mijn weten een boerenjasmijn, hij bloeide enkel in mei, vorig jaar helaas maar 1 bloemetje! Nu is hij aan het instorten, ik weet niet waarom, misschien toch de vorst? Ik ken de jasmijn die overal in griekenland groeit en de hele zomer bloeit - ik neem aan dat dat de officinale is? Welke zou het best geschikt zijn voor in een grote pot op het balkon (op het zuiden)? Groet M

• mw.lutetia

we kennen winterharde jasmijn,zoals de boerenjasmijn;die zijn volledig winterhard;daarnaast is er een groot aantal soorten kuipplanten die in hun naam jasminum hebben staan;die zijn geen van alle winterhard in ons klimaat;orienteer je met deze gegevens verder op internet.succes!luut

• mw.lutetia

die in griekenland is nogal eens de jasminum polyanthemum.bij ons zeker niet winterhard.luut

• Marin

Bedankt Luut, weer wat geleerd, ik ga op zoek. Groet! M

• ikke

Een Jasminum officinale is redelijk winterhard hoor. Hij heeft echter wel veel de ruimte nodig. Heb je niet zoveel plaats dan zou ik voor een trachelospermum jasminoides gaan. Deze bloeit de hele zomer door met bloemtrossen en alles zal ernaar ruiken. Ze ruiken heerlijk. De bloemetjes zijn wit.

Er is ook nog een trachelospermum asiaticum die heeft ietwat melkgele bloemen en ruikt ook lekker en zou wat minder winterhard zijn. Deze heb ik pas sinds vorig jaar.

De jasminoides heb ik al zo'n 7 jaar zonder problemen. Ook nu leeft hij nog.