Ik heb net al een aantal borders schoongemaakt. Zelfs de penstemons heb ik afgeknipt, wat ik normaal pas veel later doe, omdat ze wat vorstgevoelig zijn. Maar dit jaar zijn ze door de strenge vorst bijna allemaal bruin en dat vond ik zo'n deprimerend gezicht. Ze hebben het gelukkig wel bijna allemaal overleefd, ik zag al heel wat kleine uitlopertjes zitten. Slechts een paar exemplaren waren overduidelijk dood. Natuurlijk heb ik wel een stapel snoeisel bewaard om ze even af te dekken, mocht het nog nodig zijn de komende tijd.
Schoonmaken was nu echt wel nodig, want er staan al heel wat bollen boven de grond, waarvan je anders niet zou kunnen genieten. Ook de siergrassen hebben nu hun knipbeurt gehad, net op tijd, want er zaten alweer volop groene sprieten tussen. De helleborussen zijn al een paar weken geleden ontdaan van hun blad, zodat ze nu op hun mooist kunnen staan pronken met hun bloemen.
Vreemd genoeg zijn er wel een aantal exemplaren van de helleborus niger, die in potten stonden, bijna helemaal bevroren. Altijd gedacht dat dat behoorlijk winterharde planten zijn. Andere helleborussen in pot staan er wel goed bij. Carin