Weersvooruitzichten

• Margriet

In tegenstelling tot gister wordt er nu geen nachtvorst meer voorspeld. :-)

De twee-wekelijkse voorspelling laat nog een dipje van 2 graden zien ergens maar niet meer onder nul. (ik kijk wel in mijn omgeving hoor, hoe het in het oosten is weet ik niet)

Hè lekker. Ik ga zaaien. Wel in de kas uiteraard maar volgens mij kan ik het er wel op wagen.

Gr. Margriet.

• carin

Ik heb net al een aantal borders schoongemaakt. Zelfs de penstemons heb ik afgeknipt, wat ik normaal pas veel later doe, omdat ze wat vorstgevoelig zijn. Maar dit jaar zijn ze door de strenge vorst bijna allemaal bruin en dat vond ik zo'n deprimerend gezicht. Ze hebben het gelukkig wel bijna allemaal overleefd, ik zag al heel wat kleine uitlopertjes zitten. Slechts een paar exemplaren waren overduidelijk dood. Natuurlijk heb ik wel een stapel snoeisel bewaard om ze even af te dekken, mocht het nog nodig zijn de komende tijd.

Schoonmaken was nu echt wel nodig, want er staan al heel wat bollen boven de grond, waarvan je anders niet zou kunnen genieten. Ook de siergrassen hebben nu hun knipbeurt gehad, net op tijd, want er zaten alweer volop groene sprieten tussen. De helleborussen zijn al een paar weken geleden ontdaan van hun blad, zodat ze nu op hun mooist kunnen staan pronken met hun bloemen.

Vreemd genoeg zijn er wel een aantal exemplaren van de helleborus niger, die in potten stonden, bijna helemaal bevroren. Altijd gedacht dat dat behoorlijk winterharde planten zijn. Andere helleborussen in pot staan er wel goed bij. Carin

• Margriet

Die Helleborus kan toch wel een aardig tikje krijgen, ik heb het ook weleens gemerkt. Doet me er aan denken dat ik de H. Lividus vergeten ben. Zal straks eens kijken waar die uithangt. Staat in een pot en heeft het al twee jaar erg mooi gedaan.

Ik ben ook al begonnen. Heb van anderhalve border het blad weggeharkt. Onderweg alvast wat gesnoeid en afgeknipt. De groene bak zat weer in een mum van tijd vol. Aan de zuidgevel komen al heel dapper de juffertjes in het groen op. Naast bloeiende crocusjes.

O, o wat moet ik ineens veel. :-) Dat krijg je als die nachtvorst zo lang aanhoudt…

Gr. Margriet.

• Viola

Ja, lekker tuinweer vandaag. Ben ook al aan de borders begonnen.

Lang genoeg tegen bruin blad en bruine stengels aangekeken en bovendien wordt morgen de gtafval-container leeggemaakt.

Ik heb de kerstboom kleingeknipt. Dat is laat, ik weet 't ! Maar ik had hem in pot buiten gezet met vetbollen.

De Helleborus niger zie je vaak niet meer terugkomen.

Ik koop geen niger meer. De andere soorten doen het goed bij mij.

Viola

• Viola

Luut, Margriet en Mike, de zaadjes van de Tweedia stuur ik een dezer dagen op!!!!

Jullie adressen vind ik wel.

Viola

• Margriet

Leuk!!!

Die lieve blauwe sterretjes, toch? Laat maar komen, ik voel me in staat om alles te kweken met dat heerlijke zonnetje op mijn rug.

(het is hier lekker!!!)

Gr. Margriet.

• mw.lutetia

ik verheug me er op!luut

• maria

Heerlijk dat je weer in en uit kunt lopen zonder eerst de noordpoolkleding aan te moeten trekken!! Wat een rotzooi is het toch altijd weer na de winter.Tuinieren is grotendeels opruimen.Ik heb al zo'n hele bouwzak bijna vol met klimop. De grote border is nog te nat om te maaien zelfs met het kleine electrische machientje.

Maria

• Margriet

Update Helleborus livida: Gevonden in de kruidenhoek, beetje verscholen en in bloei!

M.

• mw.lutetia

vorige week heb ik kalk over het gazon gestrooid;over twee weken volgen de koemestkorrels.

wat is er lekker veel te doen!luut