Weersvooruitzichten

• bert

Aaaaaah,de schep kan uit het vet.

Ik heb er zin in,er wordt een hoop uit en weggeschept.

Maarrrrrr…,denk erom in Maart kan het nog goed vriezen hoor,vorig jaar eind Maart nog -9,groetjes Bert.

• Plantadvies

Precies Bert. Rustig aan dames. Dode bladeren verwijderen, maar pak de planten in als er vorst opkomt. Het vliesdekentje nog niet opbergen.

Plantadvies

• Hinke

Helaas vandaag geen tijd voor de tuin gehad en de komende week ook nog niet. Ik hoop volgende week veel op te kunnen ruimen omdat ik geen idee heb wat ik na half maart kan doen. Dus wat gedaan is is gedaan:-):-)

Hinke.

• carin

Je moet gewoon je planten kennen. Ik ben persoonlijk geen voorstander van afknippen in de herfst, maar eerlijk gezegd kan ik niet zo goed inzien welke beschermende werking die kale stengels, die er nu nog stonden, hebben voor de jonge uitlopers onderaan. Een beetje winterharde plant moet toch makkelijk een beetje kale vorst kunnen hebben. Bovendien is nachtvorst volkomen normaal tot half mei. Ook in april vriest het soms nog matig en meer dan wat zwarte randjes aan de rozenblaadjes heb ik nooit kunnen waarnemen aan schade. Uitzondering vormen natuurlijk de minder winterharde broeders, die hebben wat extra aandacht nodig. Bovendien een wat praktische kwestie: bij een kleine tuin kun je misschien wachten tot eind maart, maar in mijn grote tuin krijg ik in mijn eentje gewoon niet alle tuinklussen af, als ik niet vroeg begin. Carin

• ria

Volgens mij is het inderdaad zo dat de meeste vaste planten wel tegen een stootje kunnen, en kale vorst goed zullen doorstaan. Maar als je de stengels hebt afgeknipt, zullen er holle stukjes onderaan de voet blijven staan waar vocht in kan komen. En dat kan voor sommige planten funest zijn, ze zullen dan wegrotten.

Daarom wordt er meestal geadviseerd om in het najaar de uitgebloeide stengels niet af te knippen.

Ria

• ria

Overigens heb ik hezelfde probleem als jij, Carin. Als ik tot het voorjaar wacht krijg ik ook niet alles op tijd in orde, daar is het veel te veel voor. Ik begin altijd al in de winter met de sterkste planten zoals Phlox, Alchemilla e.d.

Ria

• carin

Ik ben het met je eens wat die holle stengels betreft in het najaar, maar daar is nu in februari geen sprake meer van. Op dit moment zijn de meeste plantenresten al zo verteerd, dat je ze in één armbeweging van de plant afhaalt. Daar blijft geen hol pijpje meer over, waar water in kan blijven staan. Overigens knip ik in het najaar helemaal niets af, behalve de resten van de agapanthus, maar dat is alleen om rotten onder het winterdek te voorkomen. Carin

• Plantadvies

Het zou ook jammer zijn om takken nu te snoeien. Vaak zitten er nog vele beestjes in verscholen.

Plantadvies