al wat planten naar buiten gezet..

• Brigitte Verkuijl

Heb gister de oleanders en agapanthussen en olijf weer naar buiten gezet. O ja en een palmpje gezien er toch geen sneeuw meer komt van betekenis die de bladeren zal knakken..

Heerlijk motregendouche erover en ze hebben hun natuurlijke bad weer gehad. Ze staan lekker beschut in een hoekje uit de wind. Als er dan toch geen vorst of pak sneeuw meer komt laat dan de lente mar beginnen… Alhoewel ik wel sneeuwklokjes al een maand heb heb ik nog geen crocusjes die de groei voortzetten of bloeien… Jullie wel??

• Miep

de krokussen staan nog wat te nietsen, een paar stijve sprieten en de vroege lichtgele hebben een klein gekleurd puntje. Die staan heel beschut, naast het huis, op het Zuiden. Dus het kan zijn dat je in de tuin nog weinig ziet gebeuren met je krokusjes. En het kan natuurlijk ook dat de muizen er mee aan de haal gaan in de winter, dan ben je ze helemaal kwijt.

• mw.lutetia

zelf heb ik 10 dagen geleden een groot aantal van mijn kuipplanten weer buiten gezet:de oleander en de fremontodendron stonden buiten;nu:de fuccsia's en de pelargoniums-gelijk gestekt,de stekken staan binnen–;de raapstelen en de cosmea zaden staan nu een week buiten;groeien niet hard;het is niet warm en de zon schijnt nauwelijks,maar de zaailingen staan er goed bij.luut

• Margreet

In mijn eigen tuin bloeien nog geen crocussen, maar ik heb ze al wel zien bloeien hier in de buurt!

groetjes Margreet

• christine

hier bloeien al heel wat krokussen in mijn tuin. Doordat wij de helft van de voortuin moesten opgeven om van de andere helft een oprit vd auto te maken, heb ik t linkerstuk opgehoogd met de aarde vd andere kant. Mijn voortuin is 7 m lang en 6 m breed. Alleen zijn alle bloembollen, door t verplanten van alle struiken en vaste planten een grote weerwar geworden. hier en daar 1of2 krokusjes(wel veel overal)en de narcisjes idemdito , zie wat irisjes her en der opkomen en sneeuwklokjes oveal tussen door. Mijn vraag is: moet ik die krokussen NU overal eruitscheppen en ze bijelkaar zetten(het staat nu zo zielig!!) of gaan ze dan dood??? en die andere ook??gr.Christine.

• christine

Nog even n vraagje: doordat mijn Moeder eind November 2008 is overleden(met alle gebeurtenissen ervoor en erna) heb ik helemaal niet aan mijn kuipplanten gedacht. Pas eind januari kwam ik erachter dat ze nog buiten stonden.!!De oleander ziet helemaal bruin, is zeker niet meer te redden??? Mijn rozen, die ik bij een rozenkweker had gekocht( dus goede kuiprozen) idem dito. Zal ik dit alles nu terugsnoeien of wachten tot er een teken van leven nog komt??? vr.gr.Christine.

• paula

Doe de krabtest. Krab met je nagel een klein stukje van de bast weg. Is het daaronder groen, is er niets aan de hand. Anders wordt het als het bruin is daaronder. Probeer dan zo laag mogelijk bij de grond nog eens zo'n krabtest. Misschien heb je geluk en is het daar wel nog groen. Niet snoeien dan, wacht tot de plant begint uit te lopen en knip dan pas het dode gedeelte weg.

De krokussen kun je met een kluit eraan best verplanten zodat ze wat knusser bijelkaar staan. Heb ik ook al vaker gedaan en dat gaat prima. Wel in de gaten houden wat water betreft, ze drogen nu wat makkelijker uit.

Paula

• christine

Paula, dankjewel! Oleander: boven bruin-onder groen dus nog hoop! rozen- groen gelukkig daar zitten ook geen blaadjes aan. Het is nu een heerlijke motregen, heb net de koemestkorrels gestrooid, ga vanmiddag de krokussen knus bij elkaar zetten. vr.gr.Christine.