zaden

• mw.lutetia

kunnen jullie ook zo hebberig zijn als het om zaden gaat?

vorige week verscheen De Parel,het blad van de oranjerievereniging;ik had vrij veel zaden aangeleverd en maandag andere besteld;morgen krijg ik ze waerschijnlijk;daar zitten zulke juweeltjes tussen!kijk op :op:www.oranjerievereniging.nl en scroll naar beneden naar zadenlijst;alleen voor leden,of voor wie nu gelijk lid wordt;ik heb er geen aandelen in ,maar beleef zoveel plezier aan mijn hobby:kuipplanten,dat ik jullie graag deelgenoot van wil maken!luut

• carla

Is heel herkenbaar hoor Luut, je wilt niet weten wat ik nog heb liggen…..

Kun je de meeste zaden eigenlijk wel lang bewaren?

En ik heb alweer zoveel nieuws in gedachten……

Carla

• karin

hoi

ja dat is mijn vraag ook eigenlijk.

hoelang kun je zaden bewaren>?

heb gisteren ook al zaden meegnomen van de winkel..voornamelijk groente.

maar in de kas is het nu nog te koud toch,en als ik ze nu opkweek ,kunnen ze dan over twee weken wel de kas in?

hoe doen jullie dat?

moet de kas nog gaan uitruimen,maar heb van deweek spit gekregen,dus dat komt er niet van ben ik bang voor.,,,en ik heb zoveel zin om te beginnen!!!

• ria

Die “hebzucht” wat zaden betreft heb ik ook. Op een gegeven moment had ik bijvoorbeeld wel 10 soorten sla en 8 soorten spercieboontjes. Ik probeer me nu te beheersen maar dat valt niet mee als je weer een leuke nieuwe soort tegenkomt.

Wat het zaaien betreft. Je kunt verschillende groentesoorten nu al heel goed in de kas in potjes gaan zaaien. Ik heb o.a. al tuinbonen, doperwten, capucijners, peultjes, sla, andijvie en bietjes staan.

Paprika's heb ik binnen gezaaid en half maart ga ik binnen tomaten zaaien. Ook in potjes, op de vensterbank.

Sterkte met de spit, en succes met het zaaien.

Ria

• mw.lutetia

hangt er van af van wat je met lang bedoelt,en om welke zaden het gaat;sommige zijn maar kort kiemkrachtig,andere wel een paar jaar.luut

• ria

Ik heb hier een lijstje met de kiemkracht van de verschillende groentezaden. Waar ik het vandaan heb weet ik niet meer, ik heb het al jaren.

1 à 2 jaar voor suikermaïs, schorseneer, ui, pastinaak.

2 jaar voor prei, peterselie, kervel.

3 jaar voor witlof, peulgewassen.

4 jaar voor tomaat, aubergine, paprika, wortel.

4 à 5 jaar voor de meeste bladgewassen (sla, andijvie, spinazie, selder) koolgewassen, komkommerfamilie, rode biet.

Ik weet uit ervaring dat tomatenzaden veel langer kiemkrachtig zijn dan de genoemde 4 jaar. De rest zal wel ongeveer kunnen kloppen.

Ria