Productieve dag vandaag

• Mike

Tot vanmiddag half vijf was het hier prima weer, om in de tuin te werken.

Heb eindelijk een begin gemaakt met het snoeien van de klimrozen. Daar hik ik elk jaar weer tegenaan, omdat het er zo veel zijn. Drie heb ik inmiddels gesnoeid en nog 9 te gaan. De struikrozen, ook heel wat, doe ik midden maart pas, evenals de stamrozen. Na het opruimen van de takken ook maar begonnen met de borders rond het terras achter. Verdorde zooi afknippen, wieden, opruimen. Ziet er al stukken beter uit nu en er blijken al hele hordes sneeuwklokjes en gele crocussen te bloeien onder de verdorde plantenresten. Het is meteen lente nu rond het terras! De hele tijd scharrelde ‘mijn’ roodborstje om me heen op nog geen halve meter afstand, - maakte me helemaal blij.

Nu het begin is gemaakt, ga ik ook door. Er is nog megaveel te doen en ik vraag me af of ik het allemaal wel ga redden voor begin mei. Zelfs de slootkanten moet ik nog schouwen, - was ik in oktober niet aan toegekomen.

De vijver had ik graag tijdens de vorstperiode met de bosmaaier willen opschonen, maar het kwam er niet van. Nu is het veel lastiger, om tijdens het afknippen en opruimen niet te veel te beschadigen. Moet wel opschieten, want begin maart komen de padden alweer paren en eitjes afzetten, - dan moet het klaar zijn.

De moestuin is nog een puinhoop, - daar moeten ook nodig wat handen gaan wapperen. Kan me elke keer in het voorjaar wel vierendelen, om alles gedaan te krijgen. Wonderwel lukt het elke keer weer redelijk.

Dit jaar wordt het wat lastiger, omdat ik ook alle vensterbanken heb volstaan met zaaigoed en verspeende plantjes. Dit vraagt ook de nodige tijd en verzorging. Tot nu toe 54 soorten gezaaid, veel is al opgekomen en inmiddels verspeend. En in de koelkast liggen nog ruim 100 andere soorten te wachten, om gezaaid te worden. Waar ik het straks allemaal moet laten, voordat het naar buiten kan, - hmm, - komt tijd, komt raad. Misschien, misschien ook niet. We zien wel.

Jullie zijn nu enigszins op de hoogte van de tuinperikelen op de Engelhoeve in dit prille voorjaar. More to come…

Groetjes,

Mike

• Margreet

Mike wat ben je druk geweest vandaag! Hier werd het in de middag al minder mooi en regenachtig… dus wees maar blij.

Je gaat het vast wel redden, maar vaak moet het weer ook een beetje meewerken.

Succes met al je tuinwerk.

groetjes Margreet

• christine

Hallo Mike, als ik het zo lees moet jij wel een fantastisch grote tuin hebben!? Met slootkanten en bosmaaiers die nodig etc. Lijkt me heerlijk!! Ik heb maar een klein tuintje van 6 bij 9m, maar heb er wel heerlijk ingewerkt vandaag en gisteren. Wat eerst allemaal tuin was met hele smalle paadjes om doorheen te kunnen lopen is nu verandert in veel terrasjes en smalle stukjes tuin., helaas. Mijn mooie natuurvijver moest weg, al mijn stenen, in 40 jaar verzameld , naar de kinderen. Maar ja, de jaartjes spelen mee en nu kunnen we weer overal lekker in de zon zitten! Mijn tuin is wel nog steeds wat warrig, maar dat vind ik juist leuk. En er blijft genoeg te doen, want hij is nooit klaar, ik verander vaak van alles, dus toch veel tuinplezier. groetjes, Christine.

• Martin

Ook hier de afgelopen dagen veel werk verzet.

Een aantal borders al opgeruimd, zien we de krokus en sneeuwklok ook wat beter.

De helleborus staan ook al goed in knop en laat de kleuren al zien.

Mijn vensterbank begint ook vol te raken met zaaigoed, vooral veel kruisingen van daglelies.

De kas moet ik nog opbouwen,maar daar moet ik even meer tijd voor vrijmaken.

(paar weken geleden een kas van 3 bij 2 meter gekocht, kan ik nog meer zaaien)

Ook op de volkstuin druk aan de slag. Veel houtsnippers liggen al op de paden, zoals je kan zien heb ik goede hulp.

Groetjes Martin

• carla

Jee Martin, wat is hij al groot geworden… ik neem tenminste aan dat het jouw zoontje is?

Ik heb mijn oog al weer laten vallen op een paar mooie daglelies, weet alleen nog niet waar ze moeten komen hihihi……

En van dat verhaal van Mike wordt ik ook ongeduldig. ik hoop dat het dit weekend droog blijft dan kan ik de bladeren opruimen en meer sneeuwklokjes en crocusjes zien.

Ook ik heb achterstand in wat ik moet/wil doen buiten al is mijn tuin lang niet zo groot als die van Mike.

Maar ja plannen zijn er om uitgevoerd te worden dus ik hoop op droog weer én een beetje hulp.

Carla

• mw.lutetia

Dag Mike,

Leuk,dat uitgebreide bericht van jou;heb jij ook salamanders in je vijver?ik vraag dat in verband met het schonen van je vijver;bij mij is nu het eerste vrouwtje aan de ei-afzetting begonnen.je weet hoe je de eitjes kunt herkennen?mail me anders even!heel veel sterkte van een ook zeer bezige luut!

• Teuni

Mike heeft een eigen site, moet je maar eens kijken hoe mooi de tuin is.

www.leylant.com

gr. Teuni

• anja

hallo Teuni.

is dit echt de tuin van mike?????

groetjes anja

• Margriet

Ja hoor Anja, dat is echt de website en tuin van Mike.

Gr. Margriet.

• anja

hallo mike.

ik heb je site bekeken oeps wat is dat mooi zeg ik kreeg er gewoon een brok van in mijn keel.

en wat een pracht huis heb je.

mike ook aan jou wil ik vragen of ik een foto over mag overnemen om als achtergrond op mijn laptop te zetten.

je hebt in je vijver een rode waterlelie hoe heet deze?

groetjes anja