paar vraagjes

• karin

Hallo

Ik loop net een rondje door de tuin en zie toch van alles weer naar boven komen..heerlijk!!!

Gelijk ook begonnen met zaadjes in potjes te stoppen en een plekje op de logeerkamer te geven.. vorig jaar weet ik nog dat ik besloten had om niet eerst de zaadjes in kleine potjes te doen,vind het teveel werk en eigenlijk heb ik genoeg bloempotjes om het rechtstreeks te doen. dan vanuit het potje in de tuin.. kan dit wel?

op sommige zakjes staat dat het gelijk in de volle grond gezaaid kan worden,daar heb ik geen goede ervaringen mee,jullie?? (kan het meestal daarna niet meer terugvinden :(

kan ik de oude planten wegsnoeien waarvan onderaan al nieuw groen komt? of is dat te voorbarig?

wanneer kan de vlinderstruik gesnoeid worden?

heb een schriftje gevonden waar ik alles ga opschrijven,vooral jullie tips.

bedankt dus vast!!

• Katinka

Eierdozen kun je goed gebruiken om voor te zaaien, het kost maar weinig aarde, neemt weinig plaats in op je vensterbank en je knipt het zo los en het karton kun je om de wortelkluit laten zitten, dat vergaat gewoon in de aarde. Wel even een gaatje onderin zodat de wortels goed weg kunnen groeien, erg geschikt voor planten die een penwortel maken en zich daardoor moeilijker laten verspenen.

Voordeel van binnen zaaien is dat je het niet ‘kwijtraakt’ en dat het sneller opkomt in de warmte, nadeel is dat je er meer zorg aan hebt (voldoende licht, niet té warm, afharden, uitplanten…).

Ik ben al aan het snoeien begonnen, jammer dat hier de zon niet schijnt want dat zou het wat aangenamer maken. Ik snoei niet volgens ‘regels’ maar volgens mijn gevoel (heb ik zin ;)) en ook vooral wanneer ik er tijd voor heb!

• luka

Ik spaar wcrolletjes. Dan knip ik ze door de helft en gebruik ze als zaaipotjes. Die kunnen net als de eierdozen zo de grond in.

• mw.lutetia

het grote nadeel van deze mogelijkheden vind ik dat ze gauw gaan schimmelen;ik heb al herhaalde malen meegemaakt dat daardoor het zaaisel verloren ging;luut

• karin

Ja dat heb ik ook een keer gehad,daarom ben ik daar niet meer aan begonnen.

heb al een aantal bakjes gevuld nu..vind het altijd wel zo n gemiezer,in elk bakje een zaadje..maar heb al een keer eerder meerder zadjes in een bakje gedaan en dan zit je later met die worteltjes… dus ff geduld opbrengen en een zaadje per bakje..pfff

ik heb nog een vraagje..

heb een clematis en passiebloem in de tuin staan tegen een verbouwingsbord aan.

het bord kan weg…maar de clematis en..dan? .en ze bloeide zo mooi vorig jaar.

heeft iemand een idee,zonder gelijk zo n lelijk (sorry voor die het wel mooi vinden) rek erneer te zetten.

zou het wel tegen het huis willen zetten,maar heeft iemand een leuk alternatief?

• Katinka

De wc rolletjes ben ik altijd kwijt voor knutselprojecten van de kinderen. Ik spaar wel de lege koffiebekertjes op het werk, na de vergadering op het werk ga ik ‘rond’ om de gebruikte bekertjes te redden, ideaal voor de grotere zaden. Ze kennen mij inmiddels wel, ik word er niet eens meer raar op aangekeken ;).

• Katinka

'Tegen het huis groeien' is meestal net iets te dichtbij de muur. Alternatief is een los rekje iets verder weg, op de hoek van het terras bijvoorbeeld. Bij Ikea hebben ze hoofdeinden voor een bed, ze scharnieren in het midden dus je kunt ze in een hoek van 90 graden plaatsen door ze in de grond te prikken, leuk rekje als het je stijl is. Het heet hoofdeind Manger http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30141895 maar je kunt natuurlijk ook bij de kringloopwinkel met een creatief oog kijken naar rekjes, oude opengewerkte kasten, etc.

• ria

Wat een ontzettend leuk idee zo'n rek van Ikea. Je moet maar op het idee komen, geweldig.

Ria.

• anneke Im

Het kost wel € 69,95 en dat in deze tijd .

Met groen gaas een koker maken is goed koper.en staat ook erg leuk.

Ik heb twee jaar geleden twee obelisken gekocht a € 30 per stuk was een verjaardagscadeau

,Bij een italiaanse smederij in Nieuwenkerk aan de IJssel

2.50 m hoog Studio Immagine&design ,sGravenweg 20

Hij heb leuk werk en niet duur.maakt alles zelf

Anneke

• ria

Natuurlijk, het is erg duur. Maar ik vind het altijd zo leuk als mensen creatieve ideeen hebben.

Ria