opruimen 2

• carla

Vandaag aan de andere helft vd tuin begonnen maar had teveel last van mijn rug en het begon te regenen.

Gelukkig hielp mijn zoontje om de rommel af te voeren maar er ligt nog heeeel

veel blad.

Morgen wordt hier de `kliko` geleegd dus dan kan er weer meer bij maar er is regen voorspeld dus eerst maar even afwachten.

Heb ook de wirwar van kamperfoelie en hop ontward en kan nu de Viburnum Bodn. veel beter zien die daar wer achter staat.

De kamperfoelie fragrantissima bloeit en komt nu ook beter tot zijn recht.

Ik heb nog wel een vraagje, dit jaar voor het eerst veel mos in de tuin, van die fluwelige soort. Voelt heerlijk zacht aan maar wat betekent het?

Is de bodem te arm, te zuur of???

Carla

• paula

Meestal te zuur. Maar dat is geen reden om weg te halen.

Paula

• Katinka

Bodem kan ook nog dichtgeslagen zijn en is meestal iets vochtiger als mos daar wil groeien. Heb je daar meer schaduw misschien? Mos groeit ook prima op voedselrijke grond.

Ik vind het erg mooi, ook als het ‘bloeit’, ik pluk altijd wat mos van de stenen rond de vijver en plant het dan op de schalen bij wijze van onkruid-bestrijding. Enig nadeel is dat de merels het komen ‘lenen’ voor hun nesten in het voorjaar en als het uitdroogt kan het lelijk bruin worden. Maar die prachtige, fluweelgroene kleur vind ik echt geweldig.

• carla

Ik heb de dikkere stukken wel weggehaald, op de stenen bij de vijver heb ik het natuurlijk laten zitten.

Ik heb van oorsprong veengrond maar heb het 10 jaar geleden moeten ophogen ivm wateroverlast en er is toen zo´n 26 kub tuingrond opgekomen. Als ik nu iets nieuws plant doe ik er soms ook potgrond bij. Veengrond verzakt nl constant.

Ik hoef er dus niets aan te doen, ik bedoel dat de planten er geen last van zullen hebben?

Carla

• paula

Nee, mos is niet verstikkend voor planten, voor gras wel. Is natuurlijk ook een plant maar je begrijpt vast wat ik bedoel. :)

Paula

• carla

Bedankt Paula, dan laat ik het lekker zijn gang gaan,scheelt weer onkruid.

´t zal denk in de loop vd tijd wel verdwijnen als alle planten zich weer uit hun winterslaap geworsteld hebben……want dan is er niet veelruimte meer…