roos radicaal snoeien

• Brigitte Verkuijl

Ik heb een roos voor het huis tegen de gevel aangroeien. Ze staat op het oosten, tja weet het veel luizen…. nu wil ik haar rigoreus snoeien omdat ze maar 1 stam heeft en daar 2 of 3 andere uitlopers op heeft en zo weinig steun heeft en hol is, zeker de 1e meter. Ik heb haar al vaker flink gesnoeid maar wil nu echt haar zo snoeien dat ze meerder stammen krijgt voor de steun. Ze is nu ruim 3-4 meter hoog. Zal vd week en foto maken, mdat ik niet goed weet waar ik haar moet afknippen. Wanneer kan ik dt het beste doen? Nu of later in maart? Ze heeft lekkere dikke doorns en mooie grote witte bloemen die herlijk geuren. Ze is al 8 jaar oud en wil haar nog lang houden. Ik weet absoluut niet welke soort roos het is, maar ze lijkt een hele ouderwetse roos. Ooit gekocht bij Gamma… heb nergens ooit die soort gezien.O ja en ze heb mooie dikke rozenbottels. Hebben trouwens alle rozen dit of alleen bepaalde soorten?

• aatje

ik weet niet of het voor alle rozen zo is maar, ik heb een paar jaar geleden een roos verwijderd, die op een plaats naast t huis stond en moest wijken voor een garage.

op dat moment wist ik even niet waar ik ermee naar toe moest, totdat de buurman vroeg wat ik er mee ging doen, hebben vroeg ik… en ja hij ging mee een tuintje verder op.

hij was ongeveer een meter of 3 hoog, ik heb hem radicaal afgeknipt op plm 75 cm

zodat we wel zouden zien wat er van kwam….

het eerst jaar groeide hij niet veel en hier en daar een roosje, de jaren daarop werd hij steeds mooier, en deed het beter dan hier aan de muur, en nog steeds wijzen ze me op de mooie rozen die er steeds weer aankomen

het kan dus wel…maar ik weet dus niet of het met alle rozen zo is.

we wachten hier af, op ervaringen van anderen.

groetjes