ik kan wel janken

• Peter

hallo allemaal.

19 maart ga ik door sloop van mijn woning verhuizen, de laatste jaren had ik mijn tuin aardig op orde, hierbij enkele foto`s.

wat krijg ik terug een grote steen vlakte, ik ben daar niet blij mee, nu zijn de stenen uiteraard gauw verwijderd, maar waar moet ik er mee heen, in mijn tuin staan momenteel zo`n 400 bollen, krokussen, tulpen, blauwe druifjes en nog veel meer soorten die nu zo`n 10 cd boven de grond staan, kan ik die mee nemen en gaan die nog bloeien dit jaar ?, wat gebeurt er met mijn hortencia`s en mijn rozen als ik ze over 2 weken overpoot ?, alle tips zijn welkom, alvast bedankt .

groet een wanhopige Peter……..

• anneke Im

Ik zou de planten nu al in zwarte containers zetten wel gaatjes onder in en lekker mee nemen.

OOk de bollen op graven en in potten zetten de bollen gaan nog wel bloeien allleen wat later . Doe het nauw keurig in grote pollen uitgraven . Neem mee wat je kan gebruiken .

Je zal toch niet meteen de sleutel in moeten leveren ?

Het voordeel van de containers zijn dat je ze niet meteen in de grond hoef te planten , want aaan die steen vlakte van de foto heb je ook nog wel werk .

heel veel succes Anneke

• Peter

hoi Anneke bedankt voor je reactie, 1 april moet ik de sleutel inleveren.

groet Peter……..

• kuuk

Hallo Peter,

Ja, hier wordt je niet vrolijk van… mooi opgebouwd en nu moeten afbreken maar… nieuwe ronde nieuwe kansen moet je maar denken er zullen mooie dingen voor terug komen. Het wordt uiteindelijk niet voor niets afgebroken.

Gewoon alles in potten en bakken. Gelijk alles maar goed snoeien. Een tijd wat minder bloemen maar het jaar daarop zal alles waarschijnlijk nog mooier bloeien na deze verplichte rust. Heel veel sterkte.

• Margreet

Peter veel succes met al je planten opgraven en verhuizen.

Ik wens je veel sterkte toe!

groetjes Margreet

• heleen

Helaas wordt er WEL veel zinloos afgebroken, ik zie ook om me heen dat huizen volledig gestript worden, opnieuw opgebouwd, zonder die prachtige plafonds, balkonnetjes of veranda's. (en daarna voor 2 keer de prijs verkopen)En daarna een nieuwe tuin… alles plat, tegels, bolboompje, dure pot met nog een boompje, alles wat oud is moet weg. het ergste vind ik oa bij het buurhuis een prachtige oude magnolia, weg voor zo'n bolboom in pot

• heleen

En nu ik toch mijn hart lucht… ik had laatst een tuinman over de vloer oa omdat ik zelf te oud ben de coniferen van de buren te snoeien om licht te houden , die zei: heee sneeuwklokjes, lang niet gezien:) hij had geleerd op de hoveniervakschool dat de gemiddelde tuin 7 jaar meegaat:(

• Fred

Tis iets genuanceerder. Ik heb ooit een discussie met een tuinarchitekt gehad. Mijn vraag was waarom hij bomen van de 1e grootte in een piepklein tuintje zette. Die kunnen daar toch nooit tot volle wasdom komen. Zijn antwoord was simpel: De gemiddelde Nederlander verhuist - is een statistisch gegeven - eens per 7 jaar. Een nieuwe bewoner wil zijn eigen tuin, dus gaat die mooie boom er toch al snel weer uit. Da's het verhaal, sommige tuinen worden wat langer gehandhaafd,m andere eerder wat korter.

• Lieny

Peter,ik wens je heel veel sterkte,en hoop dat je het straks als een nieuwe uitdaging kunt zien!!

groetjes,Lieny

• carla

Jee Peter, ik huil bijna met je mee maar je moet het inderdaad maar als nieuwe uitdaging zien….

De stenen die je eruit gaat halen kun je aanbieden via de supermarkt of marktplaats bijvoorbeeld. Of maak er een verhoogde plantenbak van door ze als stapelmuur te gebruiken.

Als je alle planten nu oppot kun je dat verwijderen vd stenen ook in etappes doen.

Je kunt voor de grotere planten ook cementkuipen vd bouwmarkt gebruiken. Die zijn lekker groot en niet zo duur. Wel voor afwatering zorgen dan.

En langwerpige bakken voor de kleinere bolletjes, is ook minder werk dan elk plantje in een apart potje.

Ik hoop wel dat je een beetje hulp hebt?

Succes en laat nog eens horen en zien hoe de nieuwe tuin is geworden….

Carla