Nieuwe tuin

• Freya

We zijn er even uit geweest - toch gauw een jaar of twee - maar mijn nieuwe tuin en ik zijn weer helemaal in de mood voor het prikbord. Ik zie nog veel bekende namen voorbij komen, het is hier nog net zo leuk als eerder.

In augustus zijn we verhuisd, naar 500 m2 vol bestrating, laurierkers, essen en dopheide. Het meeste daarvan ligt sinds vanmiddag op de gemeentelijke composthoop: met een grote trekker hebben we het er allemaal uitgerosd. Mijn vorige tuin was er een met veel erfenis, ik vind het leuk om nu met niks te beginnen. Of bijna niets eigenlijk, want vrijwel alle planten hebben overwinterd in een bevriende tuin. Volgende week hoop ik al mijn akeleien, epimediums, roosjes en ander moois in hun nieuwe, versopgemaakte bedje te planten. Maar eerst moet er bijna veertig meter beukenhaag de grond in, een knots van een boerenjasmijn verhuisd en 50 m2 bestrating opgebroken.

En nu ik hier toch ben…

- wat doe je met 25 azalea's? (mooi, daar niet van, maar het past nergens bij)

- wat kan ik gebruiken voor een smal haagje van 60-80 cm hoog?

- welke roos hoort thuis in een wilde haag van meidoorn en ander inheems struikgewas?

Bedankt alvast, leuk jullie weer te spreken!

Groeten van Freya

• carla

Hoi Freya,

Fijn dat je hier weer terug bent!

En leuk dat je nu een nieuwe tuin kan gaan inrichten zeg!

Als het een wilde haag is zou Rosa rugosa er tussen passen denk ik.

Of misschien een rambler?

Voor een smal haagje misschien Taxus baccata?

En als je die Azalea´s echt niet meer kunt gebruiken zou ik ze aanbieden op Marktplaats of de markt hiernaast. Wel zonde he?

Je krijgt vast nog veel meer reacties.

Plaats je tzt ook foto´s van hoe het wordt of geworden is?

groetjes,

Carla

• Hinke

Hoi Freya, wat leuk dat je er ook weer bent. Tenminste ik hoop dat ik de goede Freya voor me heb:-) Hebben we ooit zaadjes uitgewisseld? Vandaag zag ik nog weer het zakje van de Cleome die ik ooit van een Freya op dit prikbord heb gekregen.

groet, Hinke.

• Freya

Ja hoor, dat was ik! En van jou heb ik goudsbloem gekregen, waarvan ik de zaadjes binnenkort weer ga zaaien in het tuintje dat mijn kinderen krijgen.

Nu wordt het wel tijd dat ik ga ontdekken hoe ik hier foto's plaats… ik doe mijn best.

• Margriet

De Phlox van Freya. :-) Hij is prachtig, Freya. Dat kleine stekje in envelop is inmiddels een eerbiedwaardige bos Phloxen. Nog dank daarvoor. Ik heb hem ook gedetermineerd, zal gaan zoeken wat ook alweer de naam is van je Phlox.

Ik weet niet eens meer wat je vroeg, morgen tijd genoeg. Vond het zo leuk je naam weer te zien.

Groeten, Margriet.

• Hinke

Oh leuk Freya. Heb je nu na de verhuizing een grotere tuin? Als je zoekt op het prikbord met foto's plaatsen vind je wel uitleg erover.

Veel plezier weer hier en met je nieuwe tuin natuurlijk. Ik heb de zaadjes van de Cleome klaarliggen om te zaaien, moet alleen nog even zaaigrond halen!!

groet, Hinke.

http://www.marwei.nl/tuin/

• jolanda

wat ga je met de azalea's doen? en waar woon je? anders heb ik er wel belang bij, als ze tenminste niet te groot zijn om te verplanten?

• Katinka

Zo jij hebt aardig wat werk voor de boeg, een leuk vooruitzicht :).

Een smal haagje van 60-80 cm hoog: misschien een wat alternatief idee voor een buxushaagje e.d. maar om toch structuur aan te brengen, is een rechtopgroeiend siergras. Wat ik ook erg leuk vind, en is ook erg smal te houden: een fruitboompje bijv. peer, uitbuigen op de gewenste hoogte en horizontaal verder leiden, één boompje overbrugt makkelijk twee meter en eronder kun je nog wat laten groeien. Een soort levend hekje dat nog fruit geeft ook!

Voor een wilde haag zou ik ook gaan voor rosa rugosa, onovertroffen, ook de bottels.

… en nu maar wachten op de foto's ;)!!

• ria

Als je mocht besluiten tot het aanplanten van Rosa rugosa mag je ze bij mij op komen halen. Ik heb 12 jaar geleden een haag van Rosa rugosa langs mijn moestuin gezet. Ik was er aanvankelijk heel enthousiast over. Hij bloeide prachtig, rook heerlijk, mooie bottels, maar…….hij vormde overal nieuwe scheuten, tot meters verder midden tussen de groenteplanten. In het begin probeerde ik die overal wel weg te halen, maar op een gegeven moment hebben we besloten dat de haag vervangen moest worden. En daar zijn we nu mee bezig. Een gigantische klus, het gaat om 20 meter haag. In plaats daarvan gaan we een gemengde haag zetten, er staat al van alles klaar in potten.

Dus wie belangstelling heeft voor Rosa rugosa “Frau Dagmar Hastrup” kan bij mij planten komen ophalen. Ik woon in Noord-Holland.

Ria

• Margriet

Ria, waar in NH zit je ongeveer? Ik zit bij Alkmaar.

Gr. Margriet.