welke grond voor perzikboompje?

• Brigitte Verkuijl

Ik wil graag binnenkort een prunus persica peregrine planten, als ik deze vinden bij ons in het tuincentrum, maar van wat voor grond houdt ze eigenlijk??? Zuidkant als plaats is het beste voor ze dat had ik wel gevonden.

• Brigitte Verkuijl

O ja en de Springcrest, kan iemand me vertelen waar ik deze eventueel kan kopen?? Is een Franse soort maar doet het erg goe in ons klimaat, zeker omdat hij in juni bij ons al op kleur zou zijn en op smaak….

• rovianne

Hoe groot worden perzikbomen? bv. de dixired, die schijnt het goed te doen in NL?

• maria

Perziken moeten vooral zo warm mogelijk staan met een goede drainage van de grond, dus nooit in een natte kuil planten.Ik heb er een tegen de zuidmuur van de schuur staan.Hij draagt onregelmatig(dat hangt vooral af van de weersomstandigheden tijdens de bloei) Al die perziken zijn dan tegelijkertijd rijp en ik vind de smaak van de mijne wat wrang, dus eigenlijk alleen maar geschikt voor jam e.d. De naam weet ik niet, hij stond er al toen ik hier 17 jaar geleden kwam wonen.Voordeel t.o.v. perziken uit de supermarkt is dat ze niet melig en geurloos zijn zoals de vruchten die je in nederland kunt kopen.Nee, geef mij maar een sappige perzik in zuid-frankrijk, rijp van de boom geplukt! :)

Maria

• Guy

Perzikbomen houden van neutrale tot iets kalkrijke grond. De grond mag zeker niet te nat zijn en het moet een zonnige standplaats zijn, waar de bomen snel kunnen opdrogen na regen.

Maak de boom vast aan een steunpaal en dek de grondoppervlakte rond de stam af met organisch materiaal.

Guy

• Persica

SpringCrest en Dixired doen het inderdaad erg goed in ons klimaat, heb beide bomen nu 14 jaar en ze dragen elk jaar heerlijk zoete vruchten, deze smaken veel beter dan de soorten die je normaal in elk tuincentrum kunt kopen.

Ze zijn in de eerste 2 weken van Juli hier al rijp. En je plukt ze als ze helemaal rijp zijn, pure nectar.

De grondsoort/standplaats die Guy beschrijft is Oke.

Ik heb ze destijds als entmatriaal uit Z. Frankrijk meegenomen, want in Nederland kun je ze nergens kopen, voor de echte liefhebbers zou ik aankomend seizoen wel wat boompjes kunnen enten. Maar dat lees ik hier dan wel.

Gr. Wil

Springcrest Juli 2007 in achtertuin

• Persica

Perzik oogst 2008 moet het zijn :-)

• Brigitte Verkuijl

Nou voor de SpringCrest houd ik me aanbevolen! Mij tante woont in Frankrijk, zal eens kijken of zij me er 1 kan meenemen. Heten ze daar anders???

• Persica

In Frankrijk heten ze hetzelfde, In het zuiden van Frankrijk is in elk groot tuincentrum oftewel “Pepiniere” Springcrest en Dixired te koop. In het noorden van Frankrijk zal dat wel niet het geval zijn.

Succes.

• ria

Een vraagje:

doen deze soorten het ook op veengrond? Zo ja, dan heb ik t.z.t.wel belangstelling voor een geent exemplaar. En anders kan het misschien in een grote pot met geschikte grond? Lijkt me heerlijk een perzik van eigen boom.

Ria