welke grond voor perzikboompje?

• carla

Goeie vraag Ria, dat wil ik ook wel weten. Ik zit hier in de Zaanstreek ook op veengrond.

Misschien is het te vochtig voor de perzik.

carla

• Persica

Een paar tips voor:

Prunus Persica, dus perzik en nectarines hebben snel last van natte voeten, wortels krijgen te weinig zuurstof, gaan rotten en de boom gaat dood. En dit geldt voor meerdere (fruit)bomen

PH van veengrond is ook aan de zure kant en niet goed. goede ph zit rond 6.5

Om dit probleem te verhelpen kun je i.p.v. een (diepe) plantkuil te graven, voor de drainage het plantgat een beetje uitgraven, daarna met een grondboor zo diep mogelijk een gat boren en dit vervolgens opvullen mijn fijn grind.

Boom dus zeer ondiep planten met een stevige boompaal ernaast voor de houvast.

De wortels aanaarden met goede tuingrond, je krijgt dan een soort heuvel, daarna de boomspiegel bedekken met goede oude compost, in maart de komende jaren bemesten met koemestkorrels. Perzikbomen wortelen erg oppervlakkig. Het eerste jaar tijdens droogte de kluit/boomspiegel vochtig houden. De perzikboom zal het op deze aangepaste “veengrond” ook goed kunnen doen.

Maar:

Mits ook aan andere voorwaarden wordt voldaan, het is op z'n minst geen “makkelijke” boom, tijdens bladval in herfst en zeer vroeg in de lente (febr) voor dat de knoppen gaan schuiven moet hij preventief bespoten worden met een fungicide tegen de krulziekte, doe je dat niet dan zal de boom erg snel wegkwijnen. Ook de jaarlijkse snoei vereist enige kennis van zaken. Een echte uitdaging, dat wel, maar dan wel voor de echte liefhebber…ben je dat niet? om teleurstellingen te voorkomen er maar liever niet aan beginnen, probeer eerst eens met een appelboompje.

vr. groeten

• ria

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik denk dat ik maar afzie van een perzik in mijn tuin. Ik heb al 5 fruitbomen in mijn tuin (2 appels, 1 peer en 2 pruimen).

We hebben 12 jaar geleden vóór het planten in de veengrond ons “boomgaardje” opgehoogd met goede grond en de bomen doen het goed. We hebben heerlijk fruit.

Ik spuit niet en als ik lees dat ik preventief moet spuiten wil ik eigenlijk geen perzikboom. Ik begrijp dat het nodig is hoor.

Helaas, dan maar geen perzik uit eigen tuin.

Ria