ik ben een watje

• fiet

Ik durf niet goed te snoeien. Zo dat is eruit.

Ik weet het, is beter om hup flink de schaar erin te zetten maar als ik dat mooie jonge loof zie, word ik toch een watje. Dus loop ik twee keer de planten na. En snoei dan toch nog een keer.

(Gelukkig hoef ik niet zoveel te snoeien).

Hebben jullie dat ooit ook gehad in een ver verleden, of ben ik echt een doetje?

• ann

Nou Fiet de meeste mensen hebben dit ook meegemaakt. In het begin druf je niet zo goed maar hoe langer je bezig bent met tuinieren hoe makelijker het gaat.

Maar het is ook niet zo dat je maar lukraak kunt snoeien het moet wel met beleid.

Ann

• anja

hallo fiet .

ik heb er eigenlijk geen moeite mee maar ik moet ook eerlijk toe geven dat het bij mij ook wel eens verkeert gegaan is ja dat is pech hebben maar normaal als ik snoei gaat het altijd goed .

toch even kijken hoe je moet snoeien en dan gewoon rustig de schaar erin.

succes er mee en niet te kort knippen.

maar welke planten wil je snoeien? misschien kunnen we hier vertellen hoe je het moet doen.

groetjes anja

• carla

Ja hoor Fiet, is wel herkenbaar, Ik ben of was ook zo.

Gaat nu wat beter maar toen ik vanmiddag in de tuin bezig was en de Clematissen al met knoppen zie dan snoei ik ze toch niet allemaal hoor.Misschien niet goed maar ik leer aldoende en durf steeds iets meer.

En als je het echt niet weet doe dan wat Anja ook zegt, gewoon hier vragen

Carla

• carin

Ik denk dat iedere tuinier wel eens denkt, zeker bij een nog jonge plant, dat het zonde is om dat mooie jonge groen eraf te knippen. Maar al doende leert men, want als ik mijn clematissen niet flink snoei, dan wordt het een warrige bende waar niks mooi aan zit. Mijn oplossing daarvoor is, dat ik de clematissen heel vroeg snoei, voordat die groene scheuten eraan zitten, maar wel al knoppen zichtbaar zijn. Dan kan ik niet in de verleiding komen ze langer te laten dan eigenlijk zou moeten. Carin

• aatje

hoi Fiet,

ik heb juist t tegenovergestelde, ik zet er al rap de schaar in als het me zo niet lijkt, en dat is ook wel eens fout gegaan, maar ja daar leer je weer van zullen we maar zeggen. mijn ervaring is dat het al gauw weer uitloopt..

dus wat is beter?

succes !!!

• Katinka

Daar hebben meer mensen last van! Ik heb eens van die bolcatalpa's afgezaagd, die mensen dachten dat ik ze dood had gemaakt. De verrassing was des te groter toen de bomen met extra groot blad en lange scheuten uitliepen. Wist ik wel, maar voor hun gold: eerst zien, dan geloven. Probeer het maar eens. Vaak heb je wel meerdere planten van één soort, de ene snoei je diep, de andere niet, en dan maar vergelijken wat je beter vindt ;).