Bak in bak

• Anna

Hallo allemaal,

Misschien kunnen jullie me helpen.

Ik heb een grote natuursteen (ong. 70 cm hoog, 40 breed) die ik als bruissteen wil gebruiken. Nu wil ik deze graag in een bak zetten, en dan plantjes er om heen.

Volgens mij moet ik dan iets hebben van een bak in een bak. In de binnenste bak moet dan water en de pomp komen en het rooster waar de steen op komt. En de buitenste bak kan ik dan vullen met aarde en plantjes.

Maar…..ik kan niks vinden wat hier op lijkt. Weten jullie of zoiets bestaat en waar ik dat zou kunnen kopen?

Alvast bedankt.

• paula

Leuk idee. Maar, is dat ook te realiseren? Heb je dan niet erg snel “waterplantjes” in je buitenbak? Want als het regent, en de binnenbak loopt over, waar blijft dat water dan? Of maak je een overloop die buiten de buitenbak uitkomt? Ben ook benieuwd of hier iets voor is, lijkt me wek erg leuk.

Paula

• Viola

Anna, bedoel je misschien een borrelsteen?

Een bruissteen is volgens mij voor in een aquarium.

Viola

• Anna

Zou inderdaad best kunnen dat zoiets een borrelsteen heet. :-)

• Anna

Ja, daar zeg je wat. Nog iets om rekening mee te houden. Dan zou er inderdaad aan de bovenkant van de bak een overloop moeten komen.

Ik zoek rustig verder en als ik iets vind dan laat ik het weten (tenzij er hier iemand is die eerder een oplossing heeft. ;-) )

• carla

Meestal zie je dit soort dingen in tuincentra maar dan als kant en klare set, dus niet met een `eigen`steen….

Succes,

Carla

• Mari

Kijk eens in een van deze boeken (bibliotheek)

Water in de tuin / watervallen en fonteinen van P. Swindells of water in de tuin van J.W. Driessen.

Succes.

• aatje

hallo Anna,

ik heb dit wat jaren geleden ook zelf gemaakt, ik ben naar de bouwmarkt gegaan en heb daar van die grote speciekuipen gekocht.

en wat die overloop betreft, dat heb ik eerst ook overwogen, maar niet gemaakt om te zien hoe het zou gaan.

mijn ervaring was dat dit niet nodig is, je moet hem juist steeds bijvullen, mn in de zomer, er verdampt nml heel veel water door de borrelsteen.

gaat prima zo, en succes met de steen doorboren…dat was nog wel een hele klus.

laat hier maar weer weten of het gelukt is, groetjes ( fotootje misschien

)
  • Anna

Bedankt voor de tips, ik ga verder zoeken. Er zit overigens al een gat in de steen, hij is al in gebruik als borrelsteen maar staat in de border (met kuip en pomp in de grond).

Daar wil ik 'm weg hebben omdat ik de planten erom heen nu laag moet houden anders zie ik de steen niet meer. En dat vind ik weer jammer van de planten.

Even kijken of het lukt om een foto te plaatsen.

Dit was mijn tuin in augustus 2007. In het midden zie je de steen. Maar inmiddels zijn sommige planten al flink gegroeid (ik ga volgende week ook maar eens flink snoeien :-) ).

• Mari

Dag Anna,

Gisteren meegenomen bij de bibliotheek:

Doe-Het-Zelf Tuinprojecten met water. ISBN 90-447-0373-0

Tuinieren met Waterelementen. ISBN 90-5841-023-4

Moet je wat mee kunnen.

Succes.