snoeien

• Annemarie

Beste tuinvrienden,

al een tijdje niet meegelezen, bezig geweest met andere dingen, dat heb je wel eens. maar de lente (is er al) komt er weer aan, en aan mijn tuin heb ik sinds september niets meer gedaan, waarom alles zo gelaten? mijn beide buren hebben in het najaar 3 bomen gekapt, waardoor vele vogels hun aanvliegroute missen, ik heb zelf 2 bomen en vele struiken, dus om de vogels alle gelegenheid te geven om te fourageren heb ik alles zo gelaten, maar nu, met het weertje van vandaag (tenminste in de bollenstreek) beginnen mijn handen erg te jeuken om alles eens aan te pakken, maar is dat verstandig? of moet ik mij nog een paar weken inhouden?

Ik ben benieuwd wat jullie alweer actief in de tuin doen.

groetjes Annemarie.

• Fred

Ha, ik ben al volop aan de voorjaarswerkzaamheden. Als je nu blad ruimt, voorzichtig, kom je hele hordes neusjes van ontluikend groen tegen. Een waar feest. Ik meen te mogen stellen dat ik het mooiste vak van heel de wereld heb gekozen.

Ga dus gerust - voorzichtig - je gang. Vaste planten afknippen, blad ruimen, snoeien van rozen, hortensia's, buddleia's enz.

En vooral, veel plezier ermee!

Fred.

• anneke Im

helemaal mee eens !

,Ik ben ook lekker bezig alleen moet ik het met flinke rustpauze ,s doen .want als ik alles aan mijn mannetje overlaat, heb ik straks een lege tuin

.Volgens hem is alles onkruid .wat er op komt . Het gaat goede harmonie met ons samen.

lekker gaan beginnen Annemarie

• Annemarie

Ik start gelijk!

bedankt.

• Marian

Ik ben ook al volop bezig, anders krijg ik het niet klaar.

Maar inderdaad uitkijken, want ik kwam dze week tussen de phlomissen een hoopje blad tegen, waar nog een egeltje in lag te slapen.

Zag het gelukkig op tijd, en het hoopje mocht lekker blijven liggen.

Want ik ben wel erg blij met dat egeltje.

Die eet tenminste die grote vieze slakken met huis op.( Ik kom overal lege huizen tegen)

• Annemarie

Zo de eerste stappen zijn weer gezet, de container is vol, de merels helemaal blij (wormen die met grote getalen de grond uit komen!) en ik trots dat ik 1/4 van de tuin onder handen heb genomen, en het borrelt alweer in mijn hoofd, dit moet hierheen, dat moet daarheen, hier moet iets nieuws, nou ja, een tuin blijft een ontdekking.

groetjes Annemarie.

• christine

ben ook al een paar dagen heerlijk in mijn tuintje bezig! Zit hier achter meestal uit de wind en in dezon! Hebben in ons hoekje al heerlijk bakkie koffie gedronken!!Alhoewel het niet groot is, is er toch genoeg te doen!! Heerlijk lekker rozig 's avonds in de luie stoel!!! Genieten maar!!Christine.

• Jan-Willem

Iets aanvullends over snoeien.

Maart 2009, Snoeien.

Snoeien van voorjaars bloeiende struiken.

We moeten eerst weten wat we willen met de struiken en wat wil de struik. We praten over struiken die nu in ’t voorjaar bloeien.

De grote Forsythia, Chinees klokje, Ribes, Kerria, kerrie struik, laten na de bloei niets achter. Geen bessen voor de zomer of het najaar. Daar kunnen we dus snoeien wat we kwijt willen.

Forsythia en Ribes bloeien pas als de takken drie jaar oud zijn. In het eerste jaar wordt een twijg gevormd, in het tweede jaar maakt ie “spoortjes”, dat zijn kleine zijtakjes en daarop worden in de nazomer bloemknoppen gevormd en deze bloeien in het derde jaar. Dus nooit jonge takken wegknippen. Ribes heeft veel last van taksterfte. Dat is het gevolg van vaatvernauwing . Blad wordt bruin tot in de grond.

Kerria bloeit nu. Die maakt kleine worteluitlopers en ‘wandelt’ door de tuin. Af en toe wat oud donker gekleurd hout wegknippen en rondom de struik takken wegsteken houdt de struik wat in vorm.

De Spiraea groep wordt evenals de Deutzia wat lastiger. Een deel van deze soorten bloeit in het voorjaar en kan na de bloei worden aangepakt maar een deel bloeit in de zomer en die kan nu korter gesnoeid worden maar zeker niet tot aan de grond.

Spiraea japonica en S. douglasii zijn de meest bekende zomerbloeiers en die kunnen nu kort maar S arguta, S arcuata en S. vanhouttei zijn voorjaars bloeiend.

Van d Deutzia’s bloeit nu de D. gracilis; de andere bloeien in de zomer.

Kornoelje.

De kornoeljes met rode en gele takken zijn de meest bekende uit de groep maar het zijn enkel de jonge takken die fel kleuren . Hoe ouder de takken worden hoe donkerder de kleur wordt. Als je dus op kleur wilt blijven ieder jaar de oude takken er uit. Dan blijft de struik ook mooi jong en klein.

Besdragers.

Veel struiken die in het voorjaar bloeien maken bessen of andere vruchten. Nu staat de kweepeer in volle bloei en die maakt later vruchten die er uit zien als appeltjes. Keihard maar zeer gezond.

Cotoneaster, vuurdoorn, kamperfoelie, kardinaalsmuts, zuurbes, e.v.a. maken bessen en als je dan na de bloei snoeit dan ben je de bessen voor nazomer en najaar kwijt. Dit soort struiken snoeien als ze echt te groot worden en dan maar in het voorjaar na de bloei.

Prunus,

Alle sierkersen maar ook de vruchtdragende Prunus als kers , morel, pruim, perzik snoeien rond de langste dag i.v.m. loodglans en dat is een vervelende ziekte die de plant fataal kan worden. Niet hier en daar een klein takje af halen maar een of twee takken zo kort mogelijk. Dan krijgt de rest licht en kan verder groeien.

Groenblijvende struiken.

Als het nodig is om veel te snoeien bijv. Viburnum tinus die nogal groot kan worden zoek dan een donkere dag of regenachtige dag uit. Dit om zonverbranding te voorkomen. Dus regenpak aan en gaan.

Dat geldt ook voor de mahoniestruik, Mahonia. De grootbladige bloeien in de winter Mahonia bealii en Mahonia media, en de klein bladige, Mahonia aquifolium , staat nu nog in bloei.

Alle laurierkersen, de groenblijvende prunus kunnen gesnoeid worden maar dan ben je da bloemen en de bijna zwarte bessen kwijt.

Snoei altijd met een snoeischaar of –zaagje. Met een hagenschaar knip je veel blad half af. Dat andere halve blad blijft zitten maar wordt wel bruin en dat is een lelijk gezicht.

Je ziet, snoeien is niet altijd even gemakkelijk.

Advies : volg een snoeicursus bij de KMTP.

Jan-Willem.

• Annemarie

Dank voor al je adviezen Jan-Willem, mag ik die cursus ook volgen bij een tuincentrum bij mij in de buurt, het is elke keer weer een belevenis! en merkwaardig genoeg elke keer weer nuttig. Met een tuin, je blijft altijd leren en genieten.

gr. Annemarie